Autor Wątek: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej  (Przeczytany 72710 razy)

trx

  • Juror
  • Full Member
  • *****
  • Wiadomości: 246
  • wytwór ponowoczesny
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #165 dnia: Luty 20, 2014, 01:14:14 am »
Bardzo ironicznie. Ale skąd wynika to rozgraniczenie na okres dla oświaty dobry (przed 2006) i zły (wszystko, co później), poza chęcią okazania swoich resentymentów politycznych (co zresztą powinno nudzić każdego przyzwoitego człowieka)? Słowem - konkretniej, precyzyjniej proszę, bo nie rozumiem.

Smok Eustachy

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 855
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #166 dnia: Luty 20, 2014, 04:07:27 pm »
Bardzo ironicznie. Ale skąd wynika to rozgraniczenie na okres dla oświaty dobry (przed 2006) i zły (wszystko, co później), poza chęcią okazania swoich resentymentów politycznych (co zresztą powinno nudzić każdego przyzwoitego człowieka)? Słowem - konkretniej, precyzyjniej proszę, bo nie rozumiem.
A gdzie rozgraniczam? Było o Szumilak to jest o Szumilak. Obniżenie poziomu nauczania i błędy w pytaniach na egzaminach.

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5245
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #167 dnia: Marzec 04, 2014, 01:41:24 pm »
Otworzyłam magazyn Książki - pierwsza recenzja: książka Amerykanki A. Ripley pt. The Smartest Kids in the World. And How They Got that Way.
Okazało się, że chodzi o testy PISA (umiejętność czytania ze zrozumieniem, matematyka, nauki przyrodnicze) - o których już tutaj pisałam - USA w nich obniżyło loty - a Polska wykonała skok-pod-skok. Amerykanka podaje nas za...wzór:) Razem z Koreańczykami i Finami.
I rzeczywiście z tą pisą z 2012 roku jest tak:
Wyprzedziliśmy aż 11 państw Europy: Węgry, Czechy, Niemcy, Włochy, Hiszpanię, Danię, Francję. Znaleźliśmy się na poziomie Norwegii, Islandii oraz Szwajcarii i Estonii.
http://wyborcza.pl/1,75478,15064902,Polscy_uczniowie_w_swiatowej_czolowce__Sa_wyniki_badania.html
I wyniki z poszczególnych lat:
http://pl.wikipedia.org/wiki/PISA_%28badanie%29
Jest źle, bo jest...dobrze?;)
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

maziek

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 11517
  • zamiast bajek ojciec mi Lema opowiadał...
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #168 dnia: Marzec 04, 2014, 01:58:09 pm »
Jest to ciekawa sprawa, bo ja po tym jak ogłosili te wyniki gadałem już na ten temat z kilkoma nauczycielami. Generalnie nie wypinają piersi (o co byłoby im łatwo) tylko mówią coś w stylu jaki test takie wyniki. Przyznam się szczerze i bez bicia, że nie mam wyrobionego zdania o teście jako takim, ponieważ to by wymagało przestudiowania pytań i przede wszystkim wiedzy jaki poziom dziecko reprezentuje w jakim wieku. Na podstawie swoich dzieci gimnazjum uważam generalnie za porażkę.
Jest wolność, więc każdy ma prawo być idiotą!
© Krzysztof Grabowski, DEZERTER

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5245
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #169 dnia: Marzec 04, 2014, 02:35:59 pm »
To nie jest test działania gimnazjów - tylko 15 latków, którzy uczyli się także w przedszkolu, szkole podstawowej itd. Mają za sobą około 10 lat edukacji.
U nas trafiło akurat w gimnazja (jasne, że nie zamierzam ich bronić). Ale uważam, że łączenie testu jeno z gimnazjum jest nieco chybione.
Czy test ma jakiś sensowny poziom? Trudno rzec. Tutaj są pytania, założenia każdego poziomu i szczegółowe wyniki i z poszczególnych krain:
http://www.oecd.org/pisa/test/
Pewnie, że nie ma sensu się napinać.
Oczywiście, że można zdeprecjonować te testy...że mają niski/nieadekwatny do wieku poziom itd. - niemniej porównują umiejętności (nawet jeśli zaniżone - nie oceniam tego, bo nie wiem) dzieciaków w tym samym wieku, z różnych części świata - stąd nie ma co głosić genialności naszych, ale fajnie, że dają radę. Zwłaszcza jeśli ten test jest obiektywnie prostacki:)
Mnie właściwie dziwi ten wynik:)
EDIT:
przyjrzałam się tej szóstce pytań. I trochę sie mi przejaśniło. Światowo - jest drastycznie. Pierwsze 3 poziomy zaliczał wysoki procent testowanych. Natomiast 3 kolejne - gwałtowny spadek. I tak np. pytanie 6 brzmiało (w skrócie):
Helena jechała na rowerze z domu nad odległą o 4 km rzekę. Zajęło jej to 9 minut. Wróciła skrótem o długości 3 km, co zajęło jej 6 minut. Jaka była średnia prędkość Heleny (w km/h)?
Chyba niezbyt trudne dla 15 latków? :-\
Odpowiedzi:
 % of students who scored level 6 or above
Shanghai-China 31%
Singapore 19%
Chinese Taipei 18%
Hong Kong-China 12%
Korea 12%
Japan 8%
Macao-China 8%
Liechtenstein 7%
Switzerland 7%
Belgium 6%
Poland 5%
Germany 5%
New Zealand 5%
Netherlands 4%
USA 2%

Czyli jest tragicznie;)
« Ostatnia zmiana: Marzec 04, 2014, 04:15:47 pm wysłana przez olkapolka »
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

Stanisław Remuszko

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 8497
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #170 dnia: Marzec 04, 2014, 10:38:49 pm »
4 + 3 = 7, 9+6 = 15, 7:15 = 7/15 (km/min). I średnia prędkość = 0,46
4 : 9 = 4/9 km/min, 3/6 = 1/2 km/min, 4/9 + 1/2 = 8/18 + 9/18 = 17/18 (km/min). II średnia prędkość = 0,94
(7/15 + 17/18} : 2 =  (0,46 + 0, 94) : 2 = 1,4 : 2 = 0,7 = III średnia prędkość.
I Ty, Ol, uważasz, że to jest NIEZBYT TRUDNE ??
vosbm
pjes: może za dużo wypiłem?
« Ostatnia zmiana: Marzec 04, 2014, 10:41:23 pm wysłana przez Stanisław Remuszko »
Ludzi rozumnych i dobrych pozdrawiam serdecznie i z respektem : - )

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5245
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #171 dnia: Marzec 04, 2014, 10:50:20 pm »
pjes: może za dużo wypiłem?
Nie wiem jak Ty, ale Helena  nie wypiła 0.7, bo miałaby kłopot z prędkością. Raczej wróciłaby okrężna drogą - nie na skróty;)
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5203
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #172 dnia: Marzec 04, 2014, 11:59:08 pm »
Odpowiedź: 28 km/h.
Podejrzewam, że dzieciaki miały problem nie tyle z obliczeniem średniej, co z km/h.
Leniwy wałkoń i wielki waleń mozolnie zgłębiał tajemnice bytu, nazbyt głębokie dla wielkich wałkoni i leniwych waleni.
Winnie the Pooh -  o Wieloryba Polikarpia rozmowach ze śmiercią

Stanisław Remuszko

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 8497
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #173 dnia: Marzec 05, 2014, 12:04:26 am »
Live, przeliczać z minut na kilometry jeszcze potrafię, lecz może mógłbyś odnieść się do mych pijanych POTRÓJNYCH karkulacji?
s.
Ludzi rozumnych i dobrych pozdrawiam serdecznie i z respektem : - )

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5203
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #174 dnia: Marzec 05, 2014, 12:10:47 am »
Live, przeliczać z minut na kilometry jeszcze potrafię, lecz może mógłbyś odnieść się do mych pijanych POTRÓJNYCH karkulacji?
s.
Toć dzieciaki mogły mieć problem, nie Stanisław Remuszko  :)
Z karkulacji niewiele rozumiem (może, że za natrzeźwym?).
Ale w ciemno się zgadzam, choć żadna nie jest prawidłowa.
Odpowiedź wziąłem z klucza do tego testu.
« Ostatnia zmiana: Marzec 05, 2014, 12:14:20 am wysłana przez liv »
Leniwy wałkoń i wielki waleń mozolnie zgłębiał tajemnice bytu, nazbyt głębokie dla wielkich wałkoni i leniwych waleni.
Winnie the Pooh -  o Wieloryba Polikarpia rozmowach ze śmiercią

Stanisław Remuszko

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 8497
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #175 dnia: Marzec 05, 2014, 12:12:47 am »
Po czym poznajesz, że żadna nie jest prawidłowa?
s.
Ludzi rozumnych i dobrych pozdrawiam serdecznie i z respektem : - )

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5245
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #176 dnia: Marzec 05, 2014, 12:13:29 am »
Odpowiedź: 28 km/h.
Podejrzewam, że dzieciaki miały problem nie tyle z obliczeniem średniej, co z km/h.
Dokładnie. Pytanie czy 15 latek powinien sobie radzić z takim przelicznikiem?;)
I to dziwne, bo pytanie z drugiego poziomu też było o Helenie - podobne ciut i wyniki spoko:
On one trip, Helen rode 4 km in the first 10 minutes and then 2 km in the next 5 minutes.

Which one of the following statements is correct?
Answer option A Helen's average speed was greater in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
Answer option B Helen's average speed was the same in the first 10 minutes and in the next 5 minutes.
Answer option c Helen's average speed was less in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
Answer option D It is not possible to tell anything about Helen's average speed from the information given.
% of students who scored level 2 or above
Shanghai-China 96%
Singapore 92%
Hong Kong-China 92%
Korea 91%
Estonia 90%
Macao-China 89%
Japan 89%
Finland 88%
Switzerland 88%
Chinese Taipei 87%
Canada 86%
Liechtenstein 86%
Vietnam 86%
Poland 86%

St żadna Twoja odpowiedź nie jest precyzyjna;)
« Ostatnia zmiana: Marzec 05, 2014, 12:15:08 am wysłana przez olkapolka »
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5203
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #177 dnia: Marzec 05, 2014, 12:18:09 am »
Po czym poznajesz, że żadna nie jest prawidłowa?
s.
Powtarzam i objaśniam - gdyż ponieważ w kluczu odpowiedzi jest:  28 km/h.
A nie: 0,46 - 0,94 - ani też 0,7.
« Ostatnia zmiana: Marzec 05, 2014, 12:20:21 am wysłana przez liv »
Leniwy wałkoń i wielki waleń mozolnie zgłębiał tajemnice bytu, nazbyt głębokie dla wielkich wałkoni i leniwych waleni.
Winnie the Pooh -  o Wieloryba Polikarpia rozmowach ze śmiercią

Stanisław Remuszko

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 8497
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #178 dnia: Marzec 05, 2014, 12:18:24 am »
1. Ol, skoro 0,46 oraz 0,94 oraz 0,7 NIE SĄ PRECYZYJNE, to jakie - na przykład - powinny być, żeby, podług Ciebie, były precyzyjne?
2. Ol, jaka jest, podług Ciebie, prawidłowa precyzyjna odpowiedź (nie nazbyt trudna dla piętnastolatki)?
3. Liv, po czym poznajesz, że odpowiedź "w kluczu" jest prawidłowa?
s.
« Ostatnia zmiana: Marzec 05, 2014, 12:37:59 am wysłana przez Stanisław Remuszko »
Ludzi rozumnych i dobrych pozdrawiam serdecznie i z respektem : - )

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5245
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #179 dnia: Marzec 05, 2014, 12:22:33 am »
Helena jechała na rowerze z domu nad odległą o 4 km rzekę. Zajęło jej to 9 minut. Wróciła skrótem o długości 3 km, co zajęło jej 6 minut. Jaka była średnia prędkość Heleny (w km/h)?
Proszę - podaj jedną prawidłową odpowiedź: jaka była średnia prędkość Heleny?
Wg mnie odpowiedź to 28 km/h. Z mniejszym czepialstwem: 28,3 km/h.
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)