A jednak pomyłka. To jest "Jednolita teoria czasoprzestrzeni". (tylko się schować do wersalki i kazać sobie podawać pokarm przez rurkę)
A Wachowscy ...? No cóż, mieli co brać od Snerga, jeśli faktycznie zajrzeli do jego książek.
Nawet końcowe zdanie pow. wykładu: "...życie jest snem naszej uwagi." pokazuje powinowactwo wizji.
Sam jestem ciekaw losów Snerga oraz jego teorii - nic nie wiem o tym ale ...poszukam w wolnej chwili. Autor od dawna nie żyje - to wiem na pewno. To był niezwyczajny, kompletnie odleciany facet!
Sam właśnie sobie przypomniałem, że nie czytałem jeszcze trzech jego książek i paru innych rzeczy..
Dla zainteresowanych:
http://coriolanus.webpark.pl/teksty/3.htmlNie oprę się pokusie cytatu z pow.strony aby zaintrygować przyszłych czytelników:
(OŚWIADCZAM TEŻ, ŻE NIECHYBNIE BĘDĘ TU ROZMAWIAŁ RÓWNIEŻ O KSIĄŻKACH LEMA. NA PEWNO!!!)
"Urodzony w 1937 r. w Płocku. Najbardziej specyficzny i intrygujący autor polskiej SF. Jego dorobek literacki to przede wszystkim 6 powieści: "Robot" (1973), "Według Łotra" (1978), "Nagi Cel" (1980), "Arka" (1989), "ORO" (1997) i "Trzecia Cywilizacja" (1998). Dwie ostatnie powieści wydane zostały już po samobójczej śmierci pisarza w roku 1995.
Oprócz powieści Snerg pisał również opowiadania i nowele, m.in. seria o Perrym Eksie, "Tramwajada", ok. 50 stron nigdzie nie publikowanych miniatur, oraz publikowane w "Nowej Fantastyce": "Rozdwojenie" (nr 6/95) "Horda" (jako "Dzikus" - nr 8-9/97), "Przerwany film" (nr 1/98) i "Zmowa" (nr 10/98). Powieści Snerga tłumaczone były na angielski, niemiecki, rosyjski, czeski oraz węgierski. Snerg wydał ponadto pracę naukową - "Jednolitą Teorię Czasoprzestrzeni", prezentowane w niej tezy zostały jednak zignorowane i nie potraktowane poważnie przez oficjalne środowiska naukowe, z których podejściem Snerg polemizował na łamach "Wiedzy i Życia".
Najbardziej znany i cenionym dokonaniem Snerga jest niewątpliwe "Robot" - opis zmagań nie znającego swojej tożsamości bohatera, który wypuszczony w niewiadomym celu przez tajemniczy Mechanizm, przemierza zamknięte wskutek zagadkowego kataklizmu miasto, układając ze strzępów informacji obraz rzeczywistości. Osią powieści jest sformułowana przez Snerga koncepcja nadistot - zgodnie z którą znane nam istoty można podzielić na kolejne generacje: minerały, rośliny, zwierzęta, umysły; żadna istota nie postrzega bezpośrednio organizmu swojej nadistoty. Jest prawdopodobne, że generacja umysłów nie jest ostatnią i najwyższą lecz może ewoluować w kolejną generację istot. Jest również prawdopodobne, że fakt taki miał już miejsce i nadistoty istnieją równolegle z ludźmi - przy czym brak jest możliwości jakiegokolwiek równoprawnego i w pełni świadomego porozumienia. Koncepcja nadistot jest merytorycznym fundamentem powieści, ale równie silne są środki ekspresji, którymi posłużył się autor, kapitalne wręcz jest zastosowanie zjawisk fizycznych na polu estetyki - w szczególności perypetie bohatera w mieście spowolnionego czasu - doprowadzony do perfekcji pomysł, który pierwszy wykorzystał chyba Wells w "Nowym akceleratorze".
Powieść "Robot" odbiła się głośnym echem w polskim środowisku czytelniczym - zwyciężyła w plebiscycie na najwartościowszą powieść polskiej SF w powojennym trzydziestoleciu - pokonawszy znane na całym świecie i cenione powieści Stanisława Lema. Pozostałe powieści Snerg opiera na koncepcjach równie frapujących, snując opowieść w charakterystyczny dla siebie, obrazowy sposób, zapewniając znakomitą projekcję tych obrazów w umyśle czytającego - tak jest w złożonej z teatralnych rekwizytów rzeczywistości "Według Łotra" oraz rzeczywistości niemal nieodróżnialnych od prawdziwego życia filmów opisanych w "Nagim Celu". Niemniej obserwuje się zjawisko niedoceniania powieści Snerga napisanych po pamiętnym "Robocie", chociaż siła oddziaływania "Według Łotra" z pewnością dystansuje wiele uznanych i cenionych dokonań zarówno krajowej jak i światowej SF.
Pod koniec życia Snerg znajdował się w silnej depresji, o jego ostatnich chwilach na łamach "Nowej Fantastyki" opowiadała przybrana matka pisarza.
Adam Wiśniewski-Snerg był pierwowzorem postaci Sneera - głównego bohatera powieści Zajdla "Limes Inferior". Ostatnio nazwisko Snerga pojawiło się w środkach masowego przekazu w związku ze sprawą domniemanego plagiatu jakiego mieli się dopuścić twórcy filmu "Matrix" poprzez skopiowanie rzeczywistości, którą Snerg opisał w jednym z opowiadań.
Snerg jest niewątpliwie pisarzem jeszcze nie do końca odkrytym i docenionym - nie ma wielu informacji na jego temat w Internecie a ze stron mu poświęconych znaleźć można dwie, w tym jedną zaledwie rozpoczętą i od wielu miesięcy nie zmienianą a drugą - dopiero w fazie przygotowań. Niemniej siła jego twórczości z pewnością jest wystarczająca by stan ten prędzej czy później uległ diametralnej zmianie.
Koriolan"
A tu recenzja Robota:
http://dukaj.fantastyka.art.pl/publicystyka/98xii.htmlPozdrawiam szanownych forumowiczów.