Na pewno technologia budowy silników w samochodach, sama z siebie blokuje tą technologię.
Tu chcialbym wstawic wielkie O WLASNIE! Poprostu nie jest oplacalne dla inwestora robic badan na ten temat bo musial by robic rowniez silniki, potem je wprowadzic na rynek do samochodow itd itp. Przeciez to kosmiczne koszty, DLATEGO to nie idzie do przodu, a nie przez spisek GM + OPEC czy inny...
Zacznie konczyc sie ropa, zacznie sie motywacja, nie ekologiczna, EKONOMICZNA. Bo wtedy taki GM zacznie budowac silniki na rzepak i je badac, gdy zrobi dzialajacy, zda emisje spalin i rozne prawne glupoty zaprojektuje i zbuduje prototyp samochodu z tym silnikiem, potem go przetestuje, oszacuje koszty, dopasuje koszty tak by sie oplacala masowa produkcja, wypromuje nowa technologie i zacheci ludzi ze sie oplaca, stworzy popyt na takie paliwo co po czasie stworzy podaz tego paliwa i w koncu wypusci samochody. Tak to sie wlasnie odbywa...
Podsumowujac, GDYBY owe magiczne paliwo faktycznie dzialalo w silnikach diesla i bylo tansze, sam osobiscie kupil bym od ciotki pole, zasadzil zepak i sprzedawal olej u mnie w miescie przy wjezdzie do stacji paliw. Gdyby podjechal do mnie pan z napisem OPEC na koszulce pokazal bym mu za przeproszeniem palec
Oczywiscie byli by rowniez ludzie z wiekszymi pieniedzmi ktorzy zrobili by to na skale krajowa, kontynentalna i globalna. Niestety tak nie jest wiec "patrz poprzedni akapit"
Aha, jeszcze co do paliw i mazutu. Silniki okretowe sa na mazut bo duzo pala a on jest tani. Poza tym w silniku malej pojemnosci chyba nie dalo by sie go zastosowac ale sie nie znam.
Do silnikow samochodowych stosujemy olej napedowy bo on jest najtanszym paliwem ktore trzyma normy emisji spalin. Jesli chodzi o etyliny, ktore w zwiazku z bardziej zlozonym procesem produkcji sa drozsze (ale i lepsze) to stosuje sie je bo takie sie ma silniki, ktore to silniki sa z kolei tansze. A jeszcze na przyklad, w USA najlepsza etylina ma 88 oktanow i nazywa sie "sport", u nas najslabsza ma 95, stad tez roznice w cenach np bo proces produkcji latwiejszy dla 88 oktanow.