Autor Wątek: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej  (Przeczytany 72709 razy)

maziek

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 11517
  • zamiast bajek ojciec mi Lema opowiadał...
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #210 dnia: Wrzesień 29, 2015, 09:25:19 pm »
Niedawno wysłuchałem bardzo ciekawej dyskusji, której sednem było "nie przywracajcie 8 klas". W skrócie wynikało z niej, że to nie gimnazja są odpowiedzialne za "gimbazę" tylko czasy. Innymi słowy, że w ośmioklasówkach będzie to samo tylko gorzej, ze względu na większa rozpiętość wieku (czyli konkretnie większe możliwości dręczenia). Czyli że dzieci i młodzież zostali zepsuci nie przez gimnazja, tylko przez czasy, permisywizm, nadopiekuńczość, róbta co chceta i tak dalej. I jak zacząłem się nad tym zastanawiać, to doszedłem do wniosku, że być to może, że gimnazja nic do tego nie mają.
Jest wolność, więc każdy ma prawo być idiotą!
© Krzysztof Grabowski, DEZERTER

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5203
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #211 dnia: Wrzesień 29, 2015, 11:00:06 pm »
Cytuj
Czyli że dzieci i młodzież zostali zepsuci nie przez gimnazja, tylko przez czasy, permisywizm, nadopiekuńczość, róbta co chceta i tak dalej. I jak zacząłem się nad tym zastanawiać, to doszedłem do wniosku, że być to może, że gimnazja nic do tego nie mają.
To na pewno też. Pytanie - czy tylko to?
Jak zrozumiałem tekst, gimnazja jako oddzielna szkoła pozostają, tylko 4-letnie i być może pod inną nazwą.
4 lata podstawówki wczesnoszkolnej i dalej, kolejne 4 późnoszkolnopodstawowej.
Dla mnie kluczowe jest 4-letnie liceum w miejsce obecnego, de fakto półtorarocznego z szkodliwym, bo ciasnym profilowaniem. Zmiana stylu pracy i odbiurokratyzowanie. Zabrakło w rozmowie tematu "szkolnictwo zawodowe", bo nie wszyscy do liceum będą chcieli, ani się nadają.
Drugie to to, że przed wyborami partie mają atrakcyjne pomysły z których po wyborach...wiadomo.
W każdym razie obecny system sięga dna i zaczyna się już zamulać.
Co kierownicy przykrywają zarządzając walkę z otyłością, stołówkami, sklepikami etc i gdy dojdą ze wilgoć też szkodzi zarządza spożywanie wyłącznie wody niemokrej.
O - tym się zajmują. Żenada.
Dla cierpliwych;
dziennikustaw.gov.pl/du/2015/1256/D2015000125601.pdf
Leniwy wałkoń i wielki waleń mozolnie zgłębiał tajemnice bytu, nazbyt głębokie dla wielkich wałkoni i leniwych waleni.
Winnie the Pooh -  o Wieloryba Polikarpia rozmowach ze śmiercią

Stanisław Remuszko

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 8497
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #212 dnia: Wrzesień 30, 2015, 12:36:14 am »
Cytuj
Pytanie - czy tylko to?
Tak.
R.
Ludzi rozumnych i dobrych pozdrawiam serdecznie i z respektem : - )

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5203
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #213 dnia: Październik 01, 2015, 07:23:58 pm »
Hihi, jednak warto czasem wystrzelić z kulinarną krytyką na tym forum.
Liczą się.   :D
I szybkość reakcji zdumiewająca - niemal jak w trybie wyborczym.
Drożdżówki uratowane, nawet  z nadzieją na dopisek..."i sól".
Uwzględniając różne preferencje polityczne czytających oraz fobie, daję dwie linki o tym samym.
http://niezalezna.pl/71449-ten-rzad-kabaret-szefowa-men-wynegocjowala-powrot-do-szkol-drozdzowek
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/drozdzowki-wracaja-do-szkol-minister-edukacji-negocjuje-kawe,581883.html
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2015, 07:32:16 pm wysłana przez liv »
Leniwy wałkoń i wielki waleń mozolnie zgłębiał tajemnice bytu, nazbyt głębokie dla wielkich wałkoni i leniwych waleni.
Winnie the Pooh -  o Wieloryba Polikarpia rozmowach ze śmiercią

Smok Eustachy

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 855
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #214 dnia: Październik 10, 2015, 05:55:33 pm »
Niedawno wysłuchałem bardzo ciekawej dyskusji, której sednem było "nie przywracajcie 8 klas". W skrócie wynikało z niej, że to nie gimnazja są odpowiedzialne za "gimbazę" tylko czasy. Innymi słowy, że w ośmioklasówkach będzie to samo tylko gorzej, ze względu na większa rozpiętość wieku (czyli konkretnie większe możliwości dręczenia). Czyli że dzieci i młodzież zostali zepsuci nie przez gimnazja, tylko przez czasy, permisywizm, nadopiekuńczość, róbta co chceta i tak dalej. I jak zacząłem się nad tym zastanawiać, to doszedłem do wniosku, że być to może, że gimnazja nic do tego nie mają.
Obawiam się, że to pobożne życzenia: pomijają rozbicie klas po 6 klasie choćby.

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5203
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #215 dnia: Maj 21, 2016, 02:54:05 pm »
Pani dziennikarka pisuje interesujące artykuły w GP, zwłaszcza o oświacie.
http://www.gazetaprawna.pl/autor/200,anna-wittenberg
Mnie najbardziej zaciekawił ten;
http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/938954,wittenberg-kto-ma-kase-ten-ma-wladze-nad-polska-edukacja.html
Patrzę, że na jej stronce toczy się podobna co u nas dyskusja. O, nawet Robert Gwiazdowski (ten od Smitha?) wypowiedział się o Lemie. Udeżająco  :) ;
https://twitter.com/annawitten?lang=pl

« Ostatnia zmiana: Maj 21, 2016, 03:04:44 pm wysłana przez liv »
Leniwy wałkoń i wielki waleń mozolnie zgłębiał tajemnice bytu, nazbyt głębokie dla wielkich wałkoni i leniwych waleni.
Winnie the Pooh -  o Wieloryba Polikarpia rozmowach ze śmiercią

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5245
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #216 dnia: Maj 22, 2016, 01:58:21 am »
Fajne:)
O, nawet Robert Gwiazdowski (ten od Smitha?) wypowiedział się o Lemie. Udeżająco  :)
Tak pewnie działa to słowo na "s";)
Cytuj
Mnie najbardziej zaciekawił ten;
http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/938954,wittenberg-kto-ma-kase-ten-ma-wladze-nad-polska-edukacja.html
Raczej: kto daje kasę na polską edukację, ten ma na nią potężny wpływ.
Utrata niezależności - przez biorącego - jest dla mnie oczywista. Zwłaszcza jeśli weszło się do organizacji i podpisało jej regulamin.
Jakieś błędne:
-Najważniejsze jest jednak pytanie o to, na ile zbliżamy się do najbardziej poważnego objawu grantozy: rezygnacji z własnych celów na rzecz realizowania tych, do których zobowiązuje nas grantodawca.
-W przypadku oświaty to wątpliwość o tyle zasadna, że od 1989 r., kiedy eksperci usiedli do podstolika oświatowego przy Okrągłym Stole, nie było w   Polsce dużej i   poważnej debaty o   celach polskiego szkolnictwa i   o   tym, jakiego ucznia ma kształtować. Z   dużym prawdopodobieństwem możemy powiedzieć, że nie wiemy, dokąd zmierzamy.
Więc jakie są te cele z których rezygnujemy?;)
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

maziek

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 11517
  • zamiast bajek ojciec mi Lema opowiadał...
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #217 dnia: Maj 22, 2016, 09:55:19 am »
Własne. Rozumiem: indywidualne.
Jest wolność, więc każdy ma prawo być idiotą!
© Krzysztof Grabowski, DEZERTER

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5245
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #218 dnia: Maj 22, 2016, 10:51:47 am »
Czy można rezygnować z czegoś - czego nie ma?
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5203
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #219 dnia: Maj 22, 2016, 11:51:50 am »
Cytuj
Utrata niezależności - przez biorącego - jest dla mnie oczywista. Zwłaszcza jeśli weszło się do organizacji i podpisało jej regulamin.
Mam wrażenie, że tego regulaminu nikt nie czytał. I nie zna, również strona starsza. Zawiłości i obszerność prawa unijnego to...obszerny temat.  :) Widać choćby po ostatnich zdarzeniach. Rząd RP twierdzi, podpierając się prawnikami unijnymi (w tv widziałem, więc takaż wiarygodność), że procedura ostatnio wszczęta przez KE nie ma umocowania w tym prawie. Oni pewnie sądzą - że mają.
Zaś z głębokiej koncepcji liberalizmu ekonomicznego zapamiętałem tylko kilka sloganów; najbardziej ten - nie ma darmowych obiadków.  :)
Czy można rezygnować z czegoś - czego nie ma?
Brak sformułowanych celów własnych, nie oznacza, że one nie istnieją. Tylko nikt nie chce tego tematu poruszać.
 Dla mnie, te cele własne, są oczywiste.
Dopóki UE nie będzie w miarę jednolitym tworem polityczno-ekonomicznym z podobnymi płacami, systemem podatkowym, wymiarem świadczeń - interesy członków będą różne, czasem sprzeczne. Np. w moim interesie, podobnie jak sporej grupy Polaków jest, by jak najwięcej ludzi i podmiotów gospodarczych płaciło podatki w Polsce. Od nich zależą np. moje świadczenia emerytalne. Czy system edukacji nie powinien tego uwzględniać? Zaproponować model, by jak najwięcej zostawało, a nie wszyscy w świat, bo tam bogaciej?
Czy może podejść indywidualnie? I cieszyć się, że nasz absolwent znalazł super robotę  za granicą i wspiera swoją wiedzą i pracą zagranicznych np. emerytów.
Nie mam odpowiedzi - widzę tylko problem, który pomija się milczeniem lub ogólnikami.
Jednak poza grantozą, która w większości idzie na kierunkowe programy [na szczeblu rządowym], wspierające je akcje i gadżety [lokalnie] - czyli to najmniej kosztowne, za to kluczowe finalnie - zdecydowaną większość kosztów edukacji (utrzymanie infrastruktury i pracowników) ponosi państwo polskie, czyli tutejszy podatnik.
To jest problem?
Czy mi się tylko przedpołudniowoniedzielnie wydaje? 8)
« Ostatnia zmiana: Maj 22, 2016, 11:56:54 am wysłana przez liv »
Leniwy wałkoń i wielki waleń mozolnie zgłębiał tajemnice bytu, nazbyt głębokie dla wielkich wałkoni i leniwych waleni.
Winnie the Pooh -  o Wieloryba Polikarpia rozmowach ze śmiercią

maziek

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 11517
  • zamiast bajek ojciec mi Lema opowiadał...
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #220 dnia: Maj 22, 2016, 12:04:36 pm »
@Ola - dlaczego "nie ma"? Nie ma celu państwowego, bo państwo istnieje tylko teoretycznie i nawa dryfuje rozpędem sprzed odzyskania niepodległości, ale nauczyciele poszczególni niektórzy mają, jakieś niedobitki pozytywizmu, siłaczki i tak dalej. Jak zwykle ten grzeszy, kto jest świadomy i działa przeciw swemu sumieniu. Jak nauczyciel nie ma celu, tylko z załozenia odbija kartę na zakładzie to nie grzeszy, a jak ma ideały ale je wygina pod grant - to grzeszy.

Mielim taki wontek zapaść edukacji.

P.S. Przy czym zgadzam się, że wywód sensu stricto jest nieco nielogiczny w kwestii, którą podnosisz, ale wydaje mi się, że rozumiem, co poeta chciał powiedzieć.
« Ostatnia zmiana: Maj 22, 2016, 12:07:14 pm wysłana przez maziek »
Jest wolność, więc każdy ma prawo być idiotą!
© Krzysztof Grabowski, DEZERTER

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5203
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #221 dnia: Maj 22, 2016, 12:15:15 pm »
Cytuj
Mielim taki wontek zapaść edukacji.
Przerzucisz w wolnej chwili?  :)
Pobocznie...motyw wyjściowy, czyli książka Lema a zwłaszcza jej tytuł - "Powrót z gwiazd", jakoś bardzo aktualnie mi się teraz pokojarzył.
« Ostatnia zmiana: Maj 22, 2016, 12:18:13 pm wysłana przez liv »
Leniwy wałkoń i wielki waleń mozolnie zgłębiał tajemnice bytu, nazbyt głębokie dla wielkich wałkoni i leniwych waleni.
Winnie the Pooh -  o Wieloryba Polikarpia rozmowach ze śmiercią

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5245
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #222 dnia: Maj 22, 2016, 02:00:53 pm »
Mój post dotyczył stricte zdań z artykułu - nie oceny jak jest, jak powinno być - więc:
- otóż to:
Zaś z głębokiej koncepcji liberalizmu ekonomicznego zapamiętałem tylko kilka sloganów; najbardziej ten - nie ma darmowych obiadków.  :)
- i otóż to:
P.S. Przy czym zgadzam się, że wywód sensu stricto jest nieco nielogiczny w kwestii, którą podnosisz, ale wydaje mi się, że rozumiem, co poeta chciał powiedzieć.
Też rozumiem. Wydaje mi się:)
Niemniej brak - zostaje;)
Poza tym z grubsza się zgadzam - z tym co napisaliście:)
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 5245
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #223 dnia: Lipiec 15, 2016, 02:48:03 pm »
Skoro o podstawowym nauczaniu...
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1643359,Minister-edukacji-nie-bedzie-rocznika-ktory-bedzie-sie-uczyl-13-lat
To już nie zapaść, ale totalny bałagan w depresji - na najbliższe kilka lat.
Co to za cofka z tą czwartą klasą? Miałaby sens, gdyby w pierwszej były 6-latki.
Podwójne licea - 3 i 4 letnie ??? Podwójne klasy z każdego profilu?
Oj, oj zanosi się na deszcz:)
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

Smok Eustachy

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 855
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #224 dnia: Lipiec 15, 2016, 03:59:51 pm »
Znowu będzie wyż.
IMHO. powinna powstać klasa zerowa w liceach.