Trochę się czuję winnym, odbiegając od tematu (tutaj odbiegłem w nadzwyczaj rozległą domenę 'dynamiki cieczy'), gdzie rzut oka na kilka linijek informacji o zachowaniu żagla, albo skrzydła w zależności od kąta natarcia, jakości powierzchni, szybkości wiatru, wybrzuszenia, własności cieczy może wystarczyć dla kogoś, kto już ma pewną 'intuicję' jakie zależności występują w aerodynamice.
@maziek ma rację: wszyscy szukamy skrótów spodziewając się w 15 sekund uchwycić 'sedno', bo mamy za dużo 'na głowie': nie ma za co przepraszać.
W symulacji komputerowej zachowanie się skrzydła modelu tego szybowca zależy od szybkości poruszania się (trywialne), ale już przy szybkościach > 120 m/s pojawiają się problemy związane 'modelem' (równaniami), które powinny zacząć uwzględniać 'ściśliwość' powietrza (ignorowaną wcześniej), a to powoduje oscylacje, odrywanie się strumienia, wzmacnianie turbulencji i 'zniszczenie' symulacji. Stąd konstruktor musi wykonać wiele doświadczeń fizycznych, ale zdobywa 'intuicję', bo sama symulacja może go tylko ostrzec, że będą kłopoty. Miałem takie 'eksplozje' symulacji dosyć systematycznie na początku, ale pocieszały mnie graficzne 'wizualizacje' tego niby chaosu, które przerabiałem na 'dzieła sztuki' dla swoich potrzeb.
Odpowiedzi na pytania
@LA na temat pojazdu ze śmigłem napędzanym przez koła pojazdu są w filmiku (w kilku wersjach a także w komentarzach do niego), więc nie będę 'mącił'.
Co do teorii żeglowania i tzw. VMG jachtu (Velocity Made Good) a także wykresów 'polarnych' (to dla
@LA), to można rzucić okiem tu:
Velocity Made Good and Polar Plots. Klikamy na grafiku mamy wszystko obliczone, pokazane i wyjaśnione.