Ostatnie wiadomości

Strony: [1] 2 3 ... 10
1
Hyde Park / Odp: Ja, Remuszko :-)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez tzok dnia Dzisiaj o 01:15:11 pm »
W tym rzecz, że nie da się badać ani niczego konkretnego powiedzieć o "jednym wirusie". To trochę jakby rozważać ekosystem lasu analizując czy jedna mrówka skręci akurat w lewo czy w prawo.

Procesy biologiczne opisuje się czasami w postaci scenariuszy - wirus wiąże się z receptorem X, itd. Ale to nie znaczy, że ktoś obejrzał jednego wirusa łączącego się z jednym receptorem X, tylko np. (1) z teoretycznej analizy wynikała taka możliwość i (2) ktoś wykonał szereg testów in-vitro w różnych warunkach co dało (3) statystycznie istotny wynik np. na poziomie 80% wirusów przyłączonych do zmodyfikowanego receptora X, który "nie puszcza" wirusa (i tylko wtedy da się to zmierzyć). Taki wynik jest statystyczny, dotyczy zmodyfikowanego nieco receptora i w warunkach in vitro, więc w warunkach in vivo prawdziwy może się zachowywać nieco inaczej (znowu, w sensie statystycznym).
2
Hyde Park / Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Stanisław Remuszko dnia Dzisiaj o 01:12:32 pm »
https://forum.lem.pl/index.php?topic=961.msg80702#msg80702
@ LA
Ośmielę się być innego zdania.
Uważam, że kształcona ludzkość, gdy raz przebrnie przez tabliczkę mnożenia, pochodne i całki, nie przywołuje tego etapu poznawania wiedzy przy rozwiązywaniu kolejnych (setnych, tysięcznych itp.) przypadków, tylko korzysta z wygód na zasadzie "pamiętaj, że x^0=1, x^1=x), i to zapamiętanie WCALE nie ogranicza twórczego myślenia.

R.

pjes: Pan pamięta, że dziś o 20:00 może się Pan wygodnie wzbogacić?
3
Hyde Park / Odp: Ja, Remuszko :-)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Stanisław Remuszko dnia Dzisiaj o 12:51:25 pm »
Tomku, dzięki za fachową odpowiedź. Podkreślę tylko, że mój "problem" był źle sformułowany. Grypa była złym przykładem, bo - przypuszczam - praktycznie/statystycznie każdy Ziemianin już ma dostateczny wywiad, by samotnego wirusa grypy rozpoznać, oraz dość żołnierzy, żeby przebić bagnetem jego zgnite wirusie serce kwasowe albo pożreć jego kapsyd (ple-ple).
Natomiast co w przypadku nie istniejącego wcześniej na Ziemi COVID-19?, jeśli położymy jedną sztukę na błonie śluzowej sprawnego immunologicznie zdrowego człowieka, i on się natychmiast weżre?
Z jaką szybkością on się mnoży w maksymalnie sprzyjających (mu) warunkach?

R.

pjes: na mój nos, po Wielkiej Nocy będzie już z górki :-)

4
Hyde Park / Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Ostatnia wiadomość wysłana przez olkapolka dnia Dzisiaj o 12:42:36 pm »
Tutaj jest plan:
https://www.tvp.pl/47304588/szkolaztvp
Czyli raczej nagrywane i puszczane w zaplanowanym czasie.
5
Hyde Park / Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Ostatnia wiadomość wysłana przez maziek dnia Dzisiaj o 12:30:15 pm »
Ale to nieładnie śmiać się, że ktoś jest gruby czy ma krzywe nogi, natomiast pani, która jest nauczycielem matematyki i twierdzi że (+)*(-)=(+) i idzie to na całą Polskę - jest śmieszna - i co można na to poradzić? Jak kto te śmieszność artykułuje i czy posuwa się do hejtu to inna sprawa - ale akurat narodowa TVP ma na tym polu olbrzymie doświadczenie - więc skąd zdziwienie? Że naród się uczy? Możliwe że od pań niewiele zależało, a zwłaszcza ich obsadzenie w tej roli (ale z drugiej strony przymusu pracy chyba wobec nich nie zastosowano, zwłaszcza w tak patriotycznej i praworządnej jednostce jak TVP narodowa?). Zasadnicze pytanie - czy to szło na żywo? Bo jeśli szło na żywo to jest to smieszny kiks. Ale jeśli było nagrane i puszczone to jest to granda, lekceważenie odbiorcy i brak profesjonalizmu itd. (i śmiech na sali przy okazji). Po drugie, czy ukazało się sprostowanie?


PS o widzę olka sądzi podobnie co do przymusu pracy :) .
6
Hyde Park / Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Ostatnia wiadomość wysłana przez olkapolka dnia Dzisiaj o 12:20:07 pm »
Niestety - nie przeczytaliście osobnego dokumentu z pkt 4 ::)
Przykro mi - plusów nie będzie >:(

Czytałam tego T. - ale z drugiej strony - czy te Panie są takie bezwolne? Nie mają swojego rozumu? Nie mogły odmówić jeśli nie czuły się na siłach? Zresztą...chyba nie pierwszy raz przekazywały wiedzę w tych tematach i w ten sposób - tego się chyba nie nauczyły specjalnie do programu?
Poza tym - zależy o jakiej fali hejtu mówimy...można coś skrytykować i ...skrytykować.
Przy czym - oczywiście: to nie one ponoszą odpowiedzialność za cały projekt.
7
Hyde Park / Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Ostatnia wiadomość wysłana przez liv dnia Dzisiaj o 12:04:10 pm »
8
Hyde Park / Odp: Ja, Remuszko :-)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez tzok dnia Dzisiaj o 10:17:00 am »
Wg wiki [ https://pl.wikipedia.org/wiki/Wirusy ], definicja wirusa Andrégo Lwoffa z 1957 zwykle uważana jest za pierwszy wyczerpujący ich opis. Mistrz musiał być bardzo na bieżąco, skoro - jak donosi sławny statysta Stefan Kruczkowski (syn Leona) oraz słynny lemolog Wiktor Jaźniewicz - o wirusach Lem pisał już w "Obłoku Magellana" wydanym w roku 1954!!! Strona 355-56.

pjes: mniej więcej ile wirusów (liczba) przeciętnie potrzeba, by kogoś zarazić, niechby powszednią grypą? Czy w sprzyjających wirusowi okolicznościach do skutecznego zarażania wystarczy jeden?

Pierwszego wirusa opisano w 1892 roku jako patogen mniejszy od bakterii. Nazwy wirus użyto w 1898 roku. W 1935 roku rozwiązano krystalograficznie strukturę tego wirusa, a pracę tę nagrodzono Noblem w 1946 roku. (źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco_mosaic_virus)

Co do drugiego pytania to nie da się na nie odpowiedzieć. Wg pracy [1], kaszlnięcie osoby chorej na grypę wypuszcza 38.3 pl (pikolitrów = 10-12 litra) objętości zawierającej średnio 75.400 cząsteczek, z czego 63% jest wielkości zdolnej do dotarcia do płuc osoby postronnej. Można by się zastanawiać czy takie jedno kaszlnięcie wystarczy by zarazić, ale na pewno nie "jeden wirus". Poza tym, jest mnóstwo innych zmiennych: czy wirusy już są w płucach, czy w powietrzu po kaszlnięciu, czy na rękach kogoś kto chce się podrapać po nosie, itp. Jedyna odpowiedź na Twoje pytanie: to zależy.

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4676262/
9
Hyde Park / Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Q dnia Dzisiaj o 10:08:25 am »
Skoro używane było także w eufemistycznej wersji "zjeżdżaj", to i "spadaj" ujdzie ;):
https://en.wikipedia.org/wiki/Spieprzaj_dziadu!#In_Polish_popular_culture
Wariant internacjonalny (pozwalający na dumne inwersyjne sparafrazowanie Mickiewicza w kierunku "co Polak wymyśli, to Francuz polubi!") również istnieje, gdyby kto potrzebował się posłużyć ;):
https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Sarkozy#%22Casse-toi,_pauv'con%22
10
Hyde Park / Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Ostatnia wiadomość wysłana przez maziek dnia Dzisiaj o 09:03:46 am »
- Spadaj Dziadu!
Wg zachowanych źródeł historycznych powinno być "spieprzaj" (i Irasiad).
Strony: [1] 2 3 ... 10