Stanisław Lem - Forum

Polski => Hyde Park => Wątek zaczęty przez: MarcinK w Maj 01, 2018, 01:53:20 pm

Tytuł: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: MarcinK w Maj 01, 2018, 01:53:20 pm
Wiele osób uważa że narracja w grach wideo ogranicza się do cutscenek a co za tym idzie nie różni się niczym od narracji filmowej. Otóż nie. Gra jako pozwala dużo bardziej zagłębić w przedstawianą historię. Oglądając film lub czytając książkę (nawet pisaną w pierwszej osobie) pozostajemy nadal biernym obserwatorem wydarzeń, w grze mamy wpływ na to co się dzieje. Przy umiejętnym reżyserowaniu gracz nie zauważa momentu rozpoczęcia się cutscenki i utraty kontroli nad postacią (dobrym przykładem jest The Last of Us), a co za tym idzie nie traci "synchronizacji" z postacią. Kolejnym krokiem jest wplecie historii i idei bezpośrednio w rozgrywkę. W niektórych grach jak Metal Gear Solid wrogowie mówią podczas walki, czasem kierując się bezpośrednio do gracza. W klasycznych RPGach pokroju Gothica gdzie nie ma prostego dziennika zadać jesteśmy zmuszeni do słuchania wszystkich dialogów by wiedzieć co mamy zrobić.
Dalej należy dać graczowi możliwość decyzji często odwołujących się do jego moralności. W nowszych grach bardzo rzadko zdarza się że wybory gracza odbierają mu dostęp do części zawartości, wyjątkiem jest Wiedźmin 2 posiadający dwie niezależnie ścieżki fabularne. Zabieg ten był dużo częstszy w starszych tytułach takich jak Gothic 2 czy Planescape Torment, w którym nawet nasza przegrana posiadała duży bagaż moralny. Każdorazowe odrodzenie bohatera wiązało się ze śmiercią przypadkowej osoby która prześladowała nas jako widmo. Prawdopodobnie  Kojima inspirował się tym przy tworzeniu Metal Gear Solid 3 gdzie  w starciu z The Sorrow spotykamy dusze zabitych wcześniej przeciwników, całkiem nieźle jak na liniową grę.


Jak widać możliwości są, reszta zależy tylko od tego czy twórcy będą chcieli i dadzą radę je wykorzystać.
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: Q w Maj 03, 2018, 05:33:40 pm
Wiesz, wydaje mi się, że trochę (parę dekad, jeśli nie dłużej) za wcześnie na zakładanie tego wątku. Dziś, gdy mamy gry z fabułą zepchniętą do wspomnianych cutscenek i/lub zredukowaną do dokonywania wyborów w przerwach pomiędzy kolejnymi jatkami (a czasem i kopulacjami), a znów cRPG-i z rozbudowaną warstwą dialogową wypadają sztywno i nienaturalnie, bo zamiast skupić się na rozmowie musi się człowiek naklikać, trudno stawiać taką tezę. Ale jak technologia pójdzie do przodu, a i scenariusze gier zostaną rozbudowane (bo możliwości na to pozwolą) chętnie wrócę do rozmowy. Jak dożyjemy... ;)
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: Q w Wrzesień 16, 2018, 09:46:14 am
Takie pytanko... Miał kto z Was (zwł. Ty, Autorze wątku ;) ) do czynienia z grą komputerową Elea? Jej twórcy chwalą się, że Lemem (i nie tylko) inspirowana:
https://www.gry-online.pl/gry/elea/z74667
Ciekaw jestem zwyczajnie ile z tego Lema tam przetrwało...
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: Q w Październik 04, 2018, 07:18:45 pm
@MarcinK

Jak już Lynch za gry się bierze, to może i masz rację, że jest to medium rozwojowe i - już dziś - zdolne wydawać zadowalające artystycznie owoce...
https://collider.com/twin-peaks-vr/
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: Q w Czerwiec 11, 2019, 03:32:00 pm
Mamy obszerniejszy zwiastun wzmiankowanego przez MarcinaK Death Stranding:

Oraz trailer Cyberpunka 2077 robionego przez studio Projekt RED od Wiedźmina (https://www.youtube.com/watch?v=xt_65k-gv1U) na gibsonowskich motywach (nawet Kijanka ;) Reeves w tym drugim wystąpił):


Jak na nie patrzę, to dochodzę do wniosku, że na zadowalające gierczane adaptacje szczytowych dzieł Lema może jeszcze za wcześnie, ale za rewolwerówki typu grzędowiczowego swobodnie można się już brać. (Niech tylko coś wymyślą, żeby mechanika - te wszystkie paski i menu - przestała narrację rozwalać.)
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: Q w Październik 31, 2019, 01:29:15 am
Następny ośmiominutowy trailer Death Stranding:

(Wciąż mi się podoba, i nadal nie wiem ossochodzi ;).)
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: Q w Grudzień 10, 2019, 01:13:53 am
Cytuj
Lynch za gry się bierze

I nie wiem, czy nie przechwaliłem przedwstępnie, magii nazwiska uległszy:
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: derstly001 w Styczeń 24, 2020, 10:56:53 am
Takie pytanko... Miał kto z Was (zwł. Ty, Autorze wątku ;) ) do czynienia z grą komputerową Elea? Jej twórcy chwalą się, że Lemem (i nie tylko) inspirowana:
https://www.gry-online.pl/gry/elea/z74667
Ciekaw jestem zwyczajnie ile z tego Lema tam przetrwało...
Ja próbowałam grać, ale wytrwałam 30 minut i wyłączyłam, więc ciężko powiedzieć ile tam jest Lema
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: Q w Czerwiec 18, 2020, 11:39:20 am
Chyba znaleźliśmy się na etapie przekraczania Rubikonu... Chcą wziąć grę This War of Mine (https://pl.wikipedia.org/wiki/This_War_of_Mine) na listę lektur, co prawda nadobowiązkowych:
https://polygamia.pl/this-war-of-mine-na-liscie-lektur-szkolnych-taki-pomysl-ma-rzad/
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: NEXUS6 w Czerwiec 19, 2020, 12:55:22 am
Chyba znaleźliśmy się na etapie przekraczania Rubikonu... Chcą wziąć grę This War of Mine (https://pl.wikipedia.org/wiki/This_War_of_Mine) na listę lektur, co prawda nadobowiązkowych:
https://polygamia.pl/this-war-of-mine-na-liscie-lektur-szkolnych-taki-pomysl-ma-rzad/
Jaja jak Beretty! To moj bratanek, wspoltworca gry. Te postacie w grze to wlasnie tworcy i ich najbliżsi.
(https://s1.ibtimes.com/sites/www.ibtimes.com/files/styles/embed/public/2014/11/26/war-mine-pavle.JPG)
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: Q w Czerwiec 19, 2020, 01:34:58 am
Jak tym razem nie podpuszczasz ;), to pogratuluj bratankowi :).
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: maziek w Czerwiec 19, 2020, 07:56:31 am
Ciekawe, może sobie kupię i zagram? Choć z drugiej strony jak ma być lekturą to pewnie nie ma tam seksu, przekleństw i przemocy?
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: Q w Czerwiec 19, 2020, 10:30:21 am
Rzuć okiem i sam sprawdź co tam jest ;):


Pełny gejmplej też się znajdzie (choć tak długi, że lepiej - po prostu - zagrać, niż oglądać w całości ;) ):
https://www.youtube.com/playlist?list=PL8CdCzUQm39eSutGF2Q2KYsA07zeNCDE_ (https://www.youtube.com/playlist?list=PL8CdCzUQm39eSutGF2Q2KYsA07zeNCDE_)
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: NEXUS6 w Czerwiec 19, 2020, 02:13:32 pm
Jak tym razem nie podpuszczasz ;), to pogratuluj bratankowi :).
Ja nigdy nie podpuszczam  :)  To jego zona:
(https://res.cloudinary.com/lmn/image/upload/fl_lossy,q_80/f_auto,w_640,h_360,c_limit/v1/gameskinnyop/k/a/t/katia-d5dcd.jpg)
To jeszcze mu zrobie reklame. Teraz ma swoja firme i zrobil to:
https://youtu.be/oVW6tcy5z_I
A ostatnio to:
https://m.youtube.com/watch?v=JydKvlVG1wk&t=56s
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: liv w Czerwiec 19, 2020, 02:45:42 pm
No, co za utalentowana rodzinka  8)
Cytuj
Chcą wziąć grę This War of Mine na listę lektur, co prawda nadobowiązkowych:
Ciekawe z jakiego przedmiotu, bo chyba nie z.... o, nieeee...biedne polonistki!  ;D
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: maziek w Czerwiec 19, 2020, 03:43:51 pm
Etam, to pewnie z po.
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: olkapolka w Czerwiec 23, 2020, 11:20:56 pm
A ostatnio to:
https://m.youtube.com/watch?v=JydKvlVG1wk&t=56s
Fiuu...
Ciekawe z jakiego przedmiotu to poleci? Biologia? Farmacja? Przedsiębiorczość?;)))
Tytuł: Odp: Gry najlepszym nośnikiem idei?
Wiadomość wysłana przez: Q w Lipiec 01, 2020, 03:35:06 pm
Jak jesteśmy przy rodzimych grach, to odnotuję, że Cyberpunk (a dokładniej jego udostępniona recenzentom, ale wciąż surowa wersja) zbiera recenzje spod znaku "dobre, ale...":
https://polygamia.pl/gralem-w-cyberpunk-2077-bez-efektu-wow-ale-z-duzym-optymizmem/
https://antyweb.pl/cyberpunk-2077-juz-gralem-wrazenia-z-rozgrywki/
https://spidersweb.pl/2020/06/cyberpunk-2077-gameplay-pierwsze-wrazenia.html
https://www.dobreprogramy.pl/cyberpunk-2077-wrazenia-gameplay-rozgrywka,News,108551.html
https://www.gry-online.pl/S022.asp?ID=14004
https://www.komputerswiat.pl/gamezilla/artykuly/gralismy-w-cyberpunk-2077-najambitniejsze-rpg-ostatnich-lat-ktore-wymaga-licznych/fsk4c50
https://www.eurogamer.pl/articles/2020-06-25-gralismy-w-cyberpunk-2077-cd-projekt-red-znow-czaruje
Czyli, zapewne, wyjdzie z niego znośna rozrywka dla zwolenników tego rodzaju zabawy, ale nowym kandydatem na listę lektur raczej nie zostanie ;).

I dodam, że w polskiemu studiu Draw Distance powierzono zadanie rozgrzewania widowni przed premierą drugiej części (https://whitewolf.fandom.com/wiki/Vampire:_The_Masquerade_-_Bloodlines_2) kultowej w pewnych kręgach gierki o krwiochłonnych wampirach (zwanej Vampire: The Masquerade - Bloodlines (https://whitewolf.fandom.com/wiki/Vampire:_The_Masquerade_-_Bloodlines)*), i tak powstały dwie towarzyszące (choć stanowiące samodzielne całości) gry (czy też powiastki interaktywne), zatytułowane V:tM - Coteries of New York (https://whitewolf.fandom.com/wiki/Vampire:_The_Masquerade_-_Coteries_of_New_York) oraz V:tM - Shadows of New York (https://whitewolf.fandom.com/wiki/Vampire:_The_Masquerade_-_Shadows_of_New_York):


(Jak kto będzie miał cierpliwość oglądać gejmpleje:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLs4Nmf7JpBBSa9uqVakNmCn0ulV9t1kl8 (https://www.youtube.com/playlist?list=PLs4Nmf7JpBBSa9uqVakNmCn0ulV9t1kl8)
...albo po prostu zagra ;), zauważy, że z czasem - po przydługiej, prawdę mówiąc, rozbiegówce - pojawiają się - w pierwszej z nich, druga jeszcze nie weszła na rynek, więc trudno się wypowiadać... - wetknięte w dialogi, i w samą fabułę, niezgorsze - Dukaj też mógłby takie pisać - komentarze do korporacyjno-internetowo-medialnej rzeczywistości.
Stanowi to zresztą kontynuację tradycji w/w Bloodlines, tam też - pomiędzy naparzankami** - zdarzało się Pijawkom ciekawie gadać (https://www.youtube.com/watch?v=fRV1X6SepYY).)

* Pierwszy człon tytułów wskazuje jasno, że mamy do czynienia z historiami osadzonymi w RPG-owym świecie wykreowanym przez pana, który, choć - niewątpliwie - stał na ramionach Anne Rice, miał - zdaniem fachowców - nawet większy wpływ na wykreowanie obecnego wizerunku krwiopijów, niż ona:
https://journals.aau.dk/index.php/ak/article/view/2756/2221
https://ccc.ku.dk/employees/?pure=en%2Fpublications%2Fmark-reinhagens-foundational-influence-on-21st-century-vampiric-media(35636a79-e18e-4167-88c5-778ac12823d3).html

** Stanowiącymi, dodać trzeba, wynikłą z komputerowych konwencji, wulgaryzację oryginalnej idei wampirzej gry, co dobrze pokazuje poniższy tekst (traktujący, co prawda, o nowszej mutacji Maskarady - Requiem, ale...):
https://www.albany.edu/~theguild/vampire/pages/violence.html
A i ten niezgorzej:
https://www.albany.edu/~theguild/vampire/pages/maturity.html