Jest to krajobraz realistyczny, nieróżniący się niczym od swego ziemskiego odpowiednika. W tym zakresie wyobraźnia autora zwolniona jest od wymyślania niezwykłości, tak, że może on skupić się na sprawach istotniejszych niż tło akcji. Dopiero szczegóły: ruiny, resztki jakichś budowli, metalowe zarośla [ch8211] przetworniki energii słonecznej, wnoszą w sielski początkowo krajobraz piętno niezwykłości i fantastyczności.
Charakterystyczną dla fantastyki naukowej metodę obrazowania, polegającą na prowadzeniu wyobraźni od ogólnego schematu do szczegółów, a zakładającą jako wyobrażeniową podstawę negację wzorca ziemskiego, widzimy w opisie niezwykłej formy na Regis III, świadczącej o rozumnej przeszłości planety. Uświadomienie sobie wzorca narzuca kierunek kojarzenia, a pojawiające się stopniowo szczegóły te, będące odpowiednikami cząstkowych spostrzeżeń uczestników ekspedycji, podtrzymują przez cały czas atmosferę niezwykłości i tajemniczości.
Punktem wyjścia Niezwyciężonego jest wizja kosmosu opanowanego, oswojonego, podzielonego na strefy, w których straż trzymają ziemskie "bazy", patrolowanego przez "krążowniki" należące klas. Operacja lądowania na nieznanej planecie nie jest dla załogi rakiety żadnym niezwykłym wyczynem, ale zajęciem rutynowym, dokonującym się podług określonej a zgodnej z sytuacją procedury, nad którą czuwa sfora automatów.
Sam kosmos przypomina w Niezwyciężonym jakąś ziemską Polinezję: całe mnóstwo wysp-planet, gdzieniegdzie żyją "krajowcy", a po morzu pływają uzbrojone po zęby europejskie okręty, utrzymując cały ten świat w ryzach. Czym jest jednak - spytajmy - ów ziemski porządek narzucony galaktyce? Kombinacją siły i przywiezionego z zewnątrz (naukowego, moralnego) prawa. Ziemianie dysponują niewiarygodną potęgą, bardzo wiele też o świecie wiedzą, wiedza ta ma przy tym charakter niejako klasyfikatorski: gdzieś tam, na Ziemi, drzemią gigantyczne bazy danych, w które wpisuje się i sortuje informacje o gwiazdach, planetach i zamieszkujących je stworach, a każdy napotkany fenomen szuka sobie miejsca w kartotece. Potęga Ziemian nie znajduje dla siebie w kosmosie godnego przeciwnika - stąd pewna bezceremonialność, jaką ludzie skłonni są okazywać Innym. Traktują ich akurat podobnie, jak światły badacz-Europejczyk tubylców w koloniach, tzn. poznają z ciekawością ich życie i akceptują odmienność pod warunkiem, że Inni zechcą "przyzwoicie się zachowywać".
Oto wyjściowa sytuacja Niezwyciężonego, jeśli spojrzeć na nią ze środka przedstawionego w powieści świata. Patrząc z zewnątrz, dostrzeżemy, co innego: Niezwyciężony to powieść realizująca dziecinne marzenie ludzkości o niemal nieograniczonej potędze: tytułowa rakieta jest prawdziwym Sezamem, z którego wysypują się coraz to nowe, wspaniałe urządzenia, różnorodne pojazdy i sprzęt wojenny. Ba, Niezwyciężony potrafi też wystrzeliwać sondy orbitalne, otaczać się nieprzenikliwym siłowym polem, a potencjalnemu wrogowi zadawać niszczące ciosy.. Prawdziwa przygoda "Niezwyciężonego" zaczyna się w momencie, gdy stereotypowy model kosmicznego starcia ujawnia swą nierzeczywistą naturę.
Wnioski
Sprawą najważniejsza jest kierunek obrazowania. Od całości do szczegółu, ściślej- od realistycznego wzorca, który musi być od razu uświadomiony przez czytelnika do fantastycznych, powstających wyniku zabiegów odpodobniających, szczegółów. Wynika to z oczywistego, chociaż nie zawsze uświadomionego faktu, że nie można opisać rzeczy nieistniejącej. To, co w ostatecznej formie otrzymuje postać rzeczy lub zjawiska o pozorach prawdziwości, jest zawsze rezultatem [ch8216]obróbki[ch8217] krajobrazy, przedmiotu, zjawiska realnego, ziemskiego.
Zasadnicze znaczenie dla ekspresji obrazu ma perspektywa narracyjna. Opis bywa zastępowany rejestracją subiektywnych wrażeń, akcentowaniem postawy zdumienia, niepewności i zagubienia.
Ważna metodą obrazowania w scence fiction jest usuwanie niedogodności i niebezpieczeństw codziennego życia. Sama rzecz czy zjawisko nie musi wtedy ulec większym przekształceniom, wystarczy akcentowanie zmiany w tym, co dzisiaj odbieramy jako kłopotliwe: start i lądowanie bez przeciążeń, lot bez efektów nieważkość, absolutne bezpieczeństwo w korzystaniu ze środków komunikacji. Sugestia wspaniałości przyszłego świata kształtuje się nie tylko przez podkreślanie ogromu i technicznej perfekcji, ale także [ch8211] i kto wie, czy psychologicznie nie w sposób najbardziej przekonujący [ch8211] przez pamięć drobiazgach.
To taki szkic wstepny....