Polski > DyLEMaty

Piotr Szulkin i to, co stworzył

<< < (2/14) > >>

xetras:
 Twórczość wizjonera i podejście do sztuki i kina określono (w przeciwstawieniu do Piotra Andrejewa od "Czułych miejsc" - kino jak poezja) (nie pamiętam, czy to skrót odautorski, czy recenzencki) jako kino jako matematyka.
Istotnie - estetyka Szulkina składa się na logiczny konkret.
Wydumanych marzeń (inspirujących wyobraźnię) widz nie wysnuje z jego utworów, Piotr Szulkin wali przekazem prosto i dosłownie.

maziek:
Hm wydawało mi się, że coś tu napisałem pod "Wojną Światów" - ale widocznie imaginacja tylko to była. A chciałem napisać, że pierwszy utwór na płycie SBB z muzą z filmu, mimo odmiennego rytmu, nieodmiennie przypomina mi czołówkę wytwórni XX CENTURY FOX. Do stopnia, że sądzę, że może dlatego nie dali go na przód filmu (choć jest na początku płyty), żeby nie podpaść za bardzo. Ciekawe jest też to, że proza Szulkina (tzn. scenariusz-opowiadanie, na podstawie którego powstał film) nie ma takiej mocy.

xetras:

--- Cytat: maziek w Wrzesień 11, 2022, 10:48:50 am ---Chciałem napisać, że pierwszy utwór na płycie SBB z muzą z filmu, mimo odmiennego rytmu, nieodmiennie przypomina mi czołówkę wytwórni XX CENTURY FOX. Do stopnia, że sądzę, że może dlatego nie dali go na przód filmu (choć jest na początku płyty), żeby nie podpaść za bardzo.

--- Koniec cytatu ---
Mi kojarzy się [tylko rytmicznie] z fanfaronadą, czyli mikropolonezem z Polskiej Kroniki Filmowej filmowej wytwórni "Czołówka".
(autor - Władysław Szpilman, używany przed seansami kinowymi w latach 1952 - 1995)
To jakby galopada (nie "chodzony taniec" [polonez jest inaczej zwany chłodzonym], a raczej gnany), czyli sygnał do "łowów".

Z kolei serwis telewizyjny z wiadomościami podawanymi przez Irona Idema ma sygnał, który mi się skojarzył (ale po wielu latach) z czołówką dziennika telewizyjnego z lat 1958 - 1972 (do 30 kwietnia, potem już był utwór Wojciecha Kilara). Ta czołówka, też Władysława Szpilmana pochodziła z propagandowego dokumentu filmowego "Zawsze pierwsi" z roku 1953.

Piotr Szulkin (pośrednio,  bo realnie to Józef Skrzek z gośćmi) muzycznie też drwił sobie z tego, czym system urabia/formuje masy ludowe.

Dygresja :
Akurat niedawno na "cda" obejrzałem sobie film: Slavoj Žižek "Perverts Guide to Ideology".
Komentuje wpływ filmów, reklam, różnych -izmów  na ludzi - gada o schematyzowaniu skojarzeń, zachowań, które niszczy samodzielność myślenia.
Inspirujący utwór.

xetras:

--- Cytat: maziek w Wrzesień 11, 2022, 10:48:50 am ---[...,]pierwszy utwór na płycie SBB z muzą z filmu [...]

--- Koniec cytatu ---
SBB już wtedy nie istniało.

Muzyka włączona do filmu była od tych autorów:
Józef Skrzek
Wojciech Gogolewski
Johannes Brahms
Franz Gruber
Christoph Willibald Gluck
Jerzy Maksymiuk
https://filmpolski.pl/fp/index.php?film=12165
Album płytowy chyba ukazał się przed premierą filmu (o ile kojarzę). Jak zwykle bywa - reżyser wykorzystuje część utworów, zależnie od czasu trwania sceny.


maziek:
Hm, możliwe, choć biorąc pod uwagę czas w jakim kręci się film to chyba jednak zaczynali jeszcze w kupie? Poza tym, ale może to tylko moja wyobraźnia, czy w filmie nie ma kadrów ze Skrzekiem i logo SBB? Tak czy siak na moim poziomie wiedzy o tych sprawach to było SBB i basta. Szczerze mówiąc to w ogóle nie sądziłem, że się rozpadli ;) .
W ogóle Skrzek jest podobny zarówno do Einsteina jak i do szalonego naukowca z "Powrotu do przyszłości" (Ch. Lloyda)








Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej