Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - A

Strony: 1 [2]
16
Hyde Park / Odp: Właśnie przyszło mi do głowy...
« dnia: Maj 30, 2022, 04:45:25 pm »
Nic im nie ujmując, styl mają nie dość bohomazowaty, jak na potrzeby takiego dzieła... To raczej w poniższym kierunku należałoby iść:
https://dziennikzachodni.pl/ojciec-rydzyk-w-objeciach-matki-bozej-w-tv-trwam-ten-obraz-to-profanacja-internauci-komentuja/ar/c1-14313281

Styl Krasnali nawiązuje do prac: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Sasnal

17
Hyde Park / Odp: Właśnie przyszło mi do głowy...
« dnia: Maj 30, 2022, 12:38:37 pm »
1. Mistrz wymyślił swego czasu obraz "Spławianie Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej do Bałtyku", ja zaś na miejscu PT. eurosceptyków (którzy ostatnio coś zamilkli) zamówiłbym u jakiego pacykarza malowidło alegoryczne "Uwiedzenie cnotliwego Polanda przez dziewkę Europę" na podobieństwo "Venere e Marte" Boticellego, przy czym Poland byłby to rycerz jak Roland, z krzyżem na tarczy i twarzą świętego - obowiązkowo blond - młodzianka, Europa zasię miałaby na głowie czapkę frygijską, tu i ówdzie masońskie symbole, gęba jej (śródziemnomorska z rysów cokolwiek, arabsko-żydowska) byłaby obliczem pijanej hetery (w obu - współczesnym i antycznym - znaczeniach), a namalowana by była tak, aby i co do jej płci budzić się mogły delikatne wątpliwości (czyli nie aż Conchita, ale...), z tyłu natomiast stałyby anioły i płakały  8).
(...)

https://thekrasnals.blogspot.com/

18
Cytuj
Teza główna filozofii Lema: "technologia jest zmienną niezależną cywilizacji" nie jest, jak chce autor recenzji, taka banalna. Mam wątpliwości czy wykładana w żargonie marksistowskim jako "postępujący rozwój sił wytwórczych" była tak rozumiana jak rozumiał ją Lem.
Podzielam wątpliwości.
Resztki pamięci o diamacie podpowiadają, że w pojęciu "siły wytwórcze", obok rozwoju technologii zawiera się też analogiczny rozwój człowieka, co pozwalałoby na jej kontrolę.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Si%C5%82y_wytw%C3%B3rcze
W tym sensie z czasem powinien powstać jakiś superczłowiek  :)
A Lem zauważył że te dwa procesy się rozjeżdżają. W miarę rozwoju technologii, człowiek (szeroko rozumiany) się zwija. Czyli jadąc Lemem w podróż XXIV ...indiocieje  :)
 Stąd jak sądzę, jego pesymizm.
Przy takim trendzie człowiek musi stać się niewolnikiem tejże. Bo zwyczajnie głupieje. Ja obecnie obserwuję totalny zanik zdolności (?) zapamiętywania u młodzieży.
Za nich pamięta już smartfon.
I tak czuję, że ma to coś wspólnego z artykułem linkowanym przez Hoka.

Najważniejszy tekst Marksa, z którego wywiedziono materializm historyczny (hismat) to przedmowa do "Przyczynku do krytyki ekonomii politycznej". A jak pisze Kołakowski w pierwszym tomie "Głównych nurtów marksizmu": "niewiele jest tekstów, które w dziejach myśli ludzkiej obudziły taką masę polemik, sprzeciwów i skłóconych interpretacji". Poniżej podaję najważniejszy fragment. Ten sam, który cytuje Kołakowski.

Cytuj
W społecznym wytwarzaniu swego życia ludzie wchodzą w określone, konieczne, niezależne od ich woli stosunki - w stosunki produkcji, które odpowiadają określonemu szczeblowi rozwoju ich materialnych sił wytwórczych. Całokształt tych stosunków produkcji tworzy ekonomiczną strukturę społeczeństwa, realną podstawę, na której wznosi się nadbudowa prawna i polityczna i której odpowiadają określone formy świadomości społecznej. Sposób produkcji życia materialnego uwarunkowuje społeczny,| polityczny i duchowy proces życia w ogólności. Nie świadomość ludzi określa ich byt, lecz, przeciwnie, byt społeczny ludzi określa ich świadomość. Na określonym szczeblu swego rozwoju materialne siły wytwórcze społeczeństwa popadają w sprzeczność z istniejącymi stosunkami produkcji, albo - co jest tylko prawnym tego wyrazem - ze stosunkami własności, w których łonie one się dotąd rozwijały. Z form rozwoju sił wytwórczych stosunki te zamieniają się w ich kajdany. Wówczas następuje epoka rewolucji socjalnej. Wraz ze zmianą podłoża ekonomicznego odbywa się mniej lub bardziej szybko przewrót w całej olbrzymiej nadbudowie. Przy rozpatrywaniu takich przewrotów, trzeba zawsze odróżniać przewrót materialny w warunkach ekonomicznych produkcji, dający się stwierdzić ze ścisłością nauk przyrodniczych, - od form prawnych,, politycznych, religijnych, artystycznych lub filozoficznych, krócej: od form ideologicznych, w jakich ludzie uświadamiają sobie ten konflikt i zwalczają go. Podobnie jak nie można sądzić o poszczególnym człowieku na podstawie tego, co on sam o sobie myśli, tak też nie można sądzić o takiej epoce przewrotu na podstawie jej' świadomości. Odwrotnie, świadomość tę należy wytłumaczyć jako wynikającą ze sprzeczności życia materialnego, z istniejącego konfliktu pomiędzy społecznymi siłami wytwórczymi a stosunkami produkcji. Żadna formacja społeczna nie ginie, zanim się nie rozwiną wszystkie te siły wytwórcze, którym daje ona dostateczne pole rozwoju, i nowe, wyższe stosunki produkcji nie zjawiają się nigdy, zanim w łonie starego społeczeństwa nie dojrzeją materialne warunki ich istnienia. Dlatego też ludzkość stawia sobie zawsze tylko takie zadania, które jest w stanie rozwiązać, albowiem przy bliższym ich rozpatrzeniu okazuje się zawsze, że samo zadanie wyłania się dopiero wówczas, kiedy warunki materialne do jego rozwiązania już istnieją lub co najmniej znajdują się w procesie stawania się. W ogólnych zarysach można określić azjatycki, antyczny, feudalny i współczesny, burżuazyjny, sposoby produkcji jako progresywne epoki ekonomicznej formacji społecznej. Burżuazyjne stosunki produkcji są ostatnią antagonistyczną formą społecznego procesu produkcji, antagonistyczną nie w sensie antagonizmu indywidualnego, lecz w sensie antagonizmu wyrastającego ze społecznych warunków życia jednostek; ale siły wytwórcze, rozwijające się w łonie społeczeństwa burżuazyjnego, stwarzają zarazem materialne warunki rozwiązania tego antagonizmu. Dlatego też owa formacja społeczna zamyka prehistorię społeczeństwa ludzkiego.
   
https://www.marxists.org/polski/marks-engels/1859/ekon-pol/00.htm

19
Lemosfera / Odp: O Lemie napisano
« dnia: Maj 29, 2022, 11:29:38 pm »
Stanisław Lem został klasykiem.

Wydawnictwo Ossolineum wydało "Pamiętnik znaleziony w wannie i inne utwory" w serii "Biblioteka Narodowa" w opracowaniu Pawła Majewskiego.
(Redaktorem serii jest Stanisław Bereś, a członkiem Rady Naukowej "BN" między innymi Jerzy Jarzębski).

Właśnie zakupiłam tę książkę - chyba ze względu na sentyment do serii, ale...1200 stron?!
Nawet megagiga listy mają "tylko" 700 z hakiem...słowem - jeśli to nie błąd - to będzie ciężka lektura;)

Seria "BN" ma niewielki format. Tam jest nie tylko "Pamiętnik...". Tom zawiera "powieści Kongres futurologiczny i Pamiętnik znaleziony w wannie, a także utwory o charakterze apokryficznym; czytelnicy znajdą tu zbiory Doskonała próżnia, Wielkość urojona, Prowokacja i Biblioteka XXI wieku oraz jedną z najbardziej zaskakujących próz pisarza, Golema XIV".
https://wydawnictwo.ossolineum.pl/products/160
 

20
https://tworczosc.com.pl/artykul/kto-potrafi-niech-zrobi-lepiej/

Teza główna filozofii Lema: "technologia jest zmienną niezależną cywilizacji" nie jest, jak chce autor recenzji, taka banalna. Mam wątpliwości czy wykładana w żargonie marksistowskim jako "postępujący rozwój sił wytwórczych" była tak rozumiana jak rozumiał ją Lem. Czy nie wynikał wtedy z tej tezy, tak wykładanej, w latach 50. czy 60., pewny optymizm? Jako ludzkość rozpętaliśmy siły nad którymi nie mamy pełnej kontroli, a które mają formę władzy nad nami. I stąd między innymi brał się uzasadniony pesymizm Pisarza.

21
Lemosfera / Odp: Przywitaj się
« dnia: Maj 29, 2022, 01:06:48 pm »
Niepotrzebnie zwiększyłem entropię. Usprawiedliwia mnie późna pora.
Bogusław Wolniewicz uważał Lema i Czesława Miłosza za dwóch najwybitniejszych filozofów polskich drugiej połowy XX wieku.

22
Lemosfera / Odp: O Lemie napisano
« dnia: Maj 29, 2022, 12:54:48 am »
@ liv

To jest nowość. Książka miała wyjść w czerwcu 2022, a pojawiła się w księgarniach w maju.

23
Zachęcony przez Q...

Paweł Majewski w opracowaniu "Pamiętnika..." wydanym przez Ossolineum (Wrocław, 2022) pisze, że "poza echami prozy Kafki i Gombrowicza dają się słyszeć także echa pisarstwa Jaroslava Haska" co chyba nie będzie zaskoczeniem. Ale dostrzega też "parodię powieści szpiegowskiej stylu Johna Le Carre" (ss. LXXXIII-LXXXIV).

Ze szczegółów w lekturze zwróciłbym uwagę na desemantyzację, czyli odbieranie znaczeń. Niszczenie. Dlaczego? Bo to wszystko napisane zostało w 1960 roku. 

24
Lemosfera / Odp: Przywitaj się
« dnia: Maj 28, 2022, 11:55:52 pm »
Witaj, w końcu nie będę tu jedyny z jednoliterowym nickiem ;).

Opowiedz trochę o swojej przygodzie z Lemem (jak, gdzie, kiedy i co dało początek fascynacji, która Cię do nas zaprowadziła ;)).

Lem to wiadomo: lektura szkolna "Bajek..." itd., ale w moim przypadku tak na serio był to nieżyjący już prof. Bogusław Wolniewicz, który Czesława Miłosza i Lema zaliczał do dwóch najważniejszych polskich filozofów drugiej połowy XX wieku.

25
Lemosfera / Odp: O Lemie napisano
« dnia: Maj 28, 2022, 11:50:05 pm »
Jestem zaskoczony, że w wątku o "Pamietniku..." jest tak mało postów. Powinno być więcej.

26
Lemosfera / Odp: O Lemie napisano
« dnia: Maj 28, 2022, 11:38:35 pm »
@ liv

Dzień dobry,
dlaczego "BN" miałaby nie istnieć? Redaktorem serii jest przecież Stanisław Bereś. He, he...
"Pamiętnik..." warto prześwietlić, bo to wspaniała powieść.

PS.
Rejestracja nie była aż taka trudna.

27
Lemosfera / Odp: O Lemie napisano
« dnia: Maj 28, 2022, 10:27:28 pm »
Stanisław Lem został klasykiem.

Wydawnictwo Ossolineum wydało "Pamiętnik znaleziony w wannie i inne utwory" w serii "Biblioteka Narodowa" w opracowaniu Pawła Majewskiego.
(Redaktorem serii jest Stanisław Bereś, a członkiem Rady Naukowej "BN" między innymi Jerzy Jarzębski).

Już w pierwszym przypisie (s.V) Paweł Majewski kieruje na to forum, do wątku Szkice genealogiczne.

https://wydawnictwo.ossolineum.pl/products/160


28
Lemosfera / Odp: Przywitaj się
« dnia: Maj 28, 2022, 10:19:51 pm »
Dzień dobry,

od kilku lat czytam to forum, a dziś postanowiłem się zarejestrować.

Pozdrawiam
A

Strony: 1 [2]