Odświerzę temat, bo natrafiłem na tekst - pochodzący ze strony
jednego z ważniejszych czasopism poświeconych tematyce SF - wskazujący, że echa
tamtego spięcia są w anglojęzycznym fandomie SF wciąż żywe:
Stanislaw Lem made a mild stir in the literary world when his 1961 novel Solaris was translated first from Polish into French and then from French into English. Critics from prestigious journals, who would turn up their collective noses at Robert A. Heinlein or Isaac Asimov, praised it for its wonderful new ideas -- ideas that were new when they first appeared in the Gernsback Amazing Stories thirty years earlier.
Lem then went on to make a minor splash in SF fandom, by writing letters to the top SF fanzines explaining why his SF was so much better than the garbage Heinlein and Asimov were turning out.http://www.sfsite.com/12b/sa142.htmJak dla mnie widać w tym uraz środowiska SF za to, że nie doceniono "ich" autorów, a doceniono Lema. Widać klasyczne nieporozumienie (Lem na 100% nie czytał, bo nie miał jak czytać, czasopisma Gensbacka, więc wpadł na te same pomysły od nowa nadając im znacznie lepszą literacko formę, za co trudno go winić). Widać też, że środowisku nie spodobał się brak dyplomacji S. L. w wypowiedziach nt. kolegów po piórze. (Co zrozumiałe psychologicznie.)
Z dalszej części linkowanego lemożerstwa widać też, że nastąpiło zderzenie na planie ideowym - optymizm typowy dla SF kontra lemowy pesymizm:
And then we become annoyed that none of the characters is at all interested in actually making contact with the aliens. They are only interested in themselves. I suppose this incurious attitude is one of the points that Lem and Soderbergh are trying to make. But my own experience leads me to believe that mankind possesses more curiosity than they give us credit for. (Choć po prawdzie Mistrzowi oberwało się tu bardziej za Tarkowskiego i Soderbergha.)
Wszystko ich dzieliło: ocean, rodzaj wrażliwości literackiej, skala odniesień (Mistrz oceniał SF w odniesieniu do arcydzieł "zwykłej" literatury, i najwybitniejszych - wczesnych - pozycji gatunku; krytyka wewnętrzna cieszyła się że od czasów
pulpowych pisemek gatunek dojrzał; jego układem odniesienia byli Wells, Stapledon, Dostojewski, Proust, Mann etc. - ich: "Doc" Smith i E.R. Burroughs), powiązania środowiskowe w jednym wypadku, ich brak w drugim, stopień optymizmu.
To się nie mogło udać. Choć nie widzę tu niczyjej winy (Dicka - jako szaleńca - trudno oskarżać), no może poza urażonym w miłości własnej P.J. Farmerem.
ps. dla równowagi warto zauważyć, że głowną obrończynią Lema w SFWoA była Ursula LeGuin (która odwaliła też kawał dobrej roboty by środowisko dostrzegło i doceniło Dicka), i że - przesadnie chyba, mimo wszystko - ostro potraktowany przez Lema jako pisarz A.C. Clarke (znów róznice wrażliwości literackiej jak sądzę) zachował do niego wielki dożywotni szacunek, czemu dawał wyraz (zarówno w listach do Asimova: "
gdyby Lem pisał po angielsku mielibyśmy groźnego rywala", z tym, że nie było to pisane z pozycji "bojowych", przeciwnie - z wielkim uznaniem; jak i wtedy gdy kazał polskiemu fanowi
"przekazać swoje wyrazy szcunku dla Pana Lema"); przy czym warto dodać, że Clarke - z tego co mi o nim wiadomo - po prostu bardzo lubił ludzi, i gdy tylko miał za co - chwalił, zwracajac uwagę na plusy raczej niż minusy.
EDIT: nie jest jednak prawdą, że Lem po rywalach tylko jeździł, jak miał za co - chwalił:
An original and interesting mind was Philip Dick, however he also had some difficulty in making a name for himself. Initially he had been more popular in France and later his fame spread to the US. Also, his works were of "uneven quality". I once wrote an essay for some US magazine, which started with the words: "Science fiction is garbage with exceptions and Dick is one of them." I do not see many "titans of the mind" in this discipline. There may be a few outstanding scientists, who sometimes write science fiction, I know one who works in the field of cosmology... I have not mentioned his name, hence I may state: he is a physicists of the second rank and a writer of the third. There have also been cases when writers of the first order, such as Wells, have entered the domain of science fiction. I am of a very good opinion about the Strugatsky brothers, although the ending of the "Picnic at the Roadside" does not seem very convincing. This book makes me a bit jealous in the sense that "I should have written it". From the narration point of view it is extremely fascinating, although the authors have overdone it a bit. This work is so good because it presents an entirely new approach to a classic topic, developed earlier by Wells in his "War of the Worlds" - the theme of invasion of Earth. Clarke is also quite a mind, however he seems more inclined toward the engineering domain rather than the abstract-theoretical one. He also had a few great ideas, one in particular: the satellites revolving in geo-stationary orbits and serving as radio and TV transmitters. He once said he bitterly regretted he had not patented this idea - he would have made a fortune by now. http://www.lem.pl/english/home/interviews/qsharghq-daily-newspaper?start=2(Co zresztą dowodzi, że Lem nie miał o Clarke'u tak niskiego zdania jak się czasem w polskim fandomie SF - po paru, częściowo wyrwanych z kontekstu, zdaniach z "Fif" - sądzi.)