Dokument poświęcony jednej z najwybitniejszych postaci nauk społecznych - antropolożce Margaret Mead i jej kontrowersyjnej książce Dojrzewanie na Samoa. Autorzy stawiają pytania: Czy Mead była oszustką czy tylko młodą niedoświadczoną badaczką, która dała się nabrać? Czy jej teorie dotyczące okresu dojrzewania na Samoa miały kiedykolwiek coś wspólnego z rzeczywistością?
Kobitka naściemniała i ciemna masa wierzyła w te brednie 50 lat? Takie czasy nastały.
Jakby to powiedzieć (abstrahując od tytułowej kwestii)... Ja rozumiem, że wypada Ci Mead krytykować, bo ona z ludzi gejów robi
:
http://books.google.pl/books?id=o6ZAZ6scTBMC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=falseNiemniej... Cała praktycznie krytyka najsłynniejszej pracy Mead bazuje na książkach ("Margaret Mead and Samoa: The Making and Unmaking of an Anthropological Myth" i "The Fateful Hoaxing of Margaret Mead: A Historical Analysis of Her Samoan Research") Dereka Freemana, z którym jest ten kłopot, że sam bywa krytykowany znacznie częściej niż obiekt jego krytyki
* .
Ostrożnie tedy z konkluzjami, bo nie na wiecu jesteśmy.
* choćby przez tych oto autorów:
George Appell, 1984 "Freeman's Refutation of Mead's Coming of Age in Samoa: The Implications for Anthropological Inquiry" Eastern Anthropology 37
http://www.gnappell.org/articles/freeman.htmIvan Brady, 1991 "The Samoa Reader: Last Word or Lost Horizon?" Current Anthropology 32
http://www.oswego.edu/~brady/library%20items/samoa.pdfRichard Feinberg 1988 "Margaret Mead and Samoa: Coming of Age in Fact and Fiction" American Anthropologist 90
http://www.jstor.org/discover/10.2307/678229Eleanor Leacock 1988 "Anthropologists in Search of a Culture: Margaret Mead, Derek Freeman and All the Rest of Us" Central Issues in Anthropology 8(1)
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1525/cia.1988.8.1.3/abstractRobert Levy 1984 "Mead, Freeman, and Samoa: The Problem of Seeing Things as They Are" Ethos 12
http://www.jstor.org/discover/10.2307/640274Mac Marshall 1993 "The Wizard from Oz Meets the Wicked Witch of the East: Freeman, Mead, and Ethnographic Authority" American Ethnologist 20(3)
http://www.jstor.org/discover/10.2307/646644Bonnie Nardi 1984 "The Height of Her Powers: Margaret Mead's Samoa" Feminist Studies 10
http://www.jstor.org/discover/10.2307/3177870Allan Patience and Josephy Smith 1987 "Derek Freeman in Samoa: The Making and Unmaking of a Biobehavioral Myth" American Anthropologist 88
http://www.jstor.org/discover/10.2307/679291David B. Paxman 1988 "Freeman, Mead, and the Eighteenth-Century Controversy over Polynesian Society" Pacific Studies 1(3)
https://ojs.lib.byu.edu/spc/index.php/PacificStudies/article/view/9497/9146Nancy Scheper-Hughes 1984 "The Margaret Mead Controversy: Culture, Biology, and Anthropological Inquiry" Human Organization 43(1)
http://sfaa.metapress.com/content/362253166r6173m4/Paul Shankman 1996 "The History of Samoan Sexual Conduct and the Mead-Freeman Controversy" American Anthropologist 98(3)
http://www.jstor.org/discover/10.2307/682723R.E. Young and S. Juan 1985 "Freeman's Margaret Mead Myth: The Ideological Virginity of Anthropologists" Australian and New Zealand Journal of Sociology 21
http://jos.sagepub.com/content/21/1/64.abstractDawkins jest jak widzę ideologiem socjobiologii. Jak się
ma ona do dżenderu?
A to znów zależy jak rozumiemy socjobiologię. Ta, z którą Ci po drodze raczej wilsonowska, a zideologizowane rozumienie tejże również bywało krytykowane przez fachowców -
vide Steven Pinker (2002) "The Blank Slate: The Modern Denial of Human Nature"
*; Richard Lewontin, Leon Kamin, Steven Rose (1984) "Not in Our Genes: Biology, Ideology, and Human Nature" czy S.J. Gould (1996) "The Mismeasure of Man".
* drobiazg a'propos:
http://pinker.wjh.harvard.edu/articles/papers/The_Blank_Slate_General_Psychologist.pdf(obrywa się tam pewnemu rozumieniu ludzkiej natury, oj obrywa...)
Na tych drobnych uwagach poprzestanę, bo Twój wątek zbyt i...nterdyscyplinarny dla mnie
.