Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Hoko

Strony: 1 [2] 3 4 ... 177
16
DyLEMaty / Odp: AI - przerażająca (?) wizja
« dnia: Sierpnia 08, 2024, 03:30:41 pm »
Q, jesteś nadgorliwy  ;D

Dobra, koniec żartów. Porzućcie wszelką nadzieję.

https://dygresje.substack.com/p/o-przenoszeniu-swiadomosci

17
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Sierpnia 03, 2024, 06:53:54 pm »
Jak wyżej (1) to oryginał ;)

Ale Ok, uprzedziłeś mnie - po zastanowieniu doszedłem do wniosku, że powinno być tak:

Mam dwójkę dzieci, z których co najmniej jedno jest chłopcem. Jakie jest prawdopodobieństwo, że mam dwóch chłpoców i przynajmniej jeden z nich urodzony jest we wtorek?

ps
po protestach i konsultacjach Dragan przyznał, że treść oryginalnego zadania jest wieloznaczna  :)

18
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Sierpnia 03, 2024, 01:16:41 pm »
Może mniejsza kolejka  ::)

*
Co powiecie na to:

1
Mam dwójkę dzieci. Jedno z nich jest chłopcem urodzonym we wtorek. Jakie jest prawdopodobieństwo, że mam dwójkę chłopców?

2
Mam dwójkę dzieci, jedno z nich jest chłopcem. Jakie jest prawdopodobieństwo, że mam dwójkę chłpoców i jeden z nich jest urodzony we wtorek?

19
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Sierpnia 02, 2024, 05:09:43 pm »

20
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Sierpnia 02, 2024, 03:59:18 pm »
Tu zerknijcie
http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/more_or_less/8735812.stm

Problem moim zdaniem w tym, w jaki sposób zostało to powiedziane i co można przez powiedziane zrozumieć. Czyli kwestia przeniesienia z naszego na matematykę.

ps.
Cytuj
A teraz pomyślcie, co będzie, jak jeden z chłopców będzie rudy? trzeba liczyć granice czy całkować?  ;D
Zakładając, że z równym prawdopodobieństwem jest brunetem, blondynem, szatynem lub rudym, wyszło mi, iż drugie dziecko będzie chłopcem z prawdopodobieństwem 7/15 ;D

Wymyśliłem lepsze:

Jestem rudy, a moi sąsiedzi to brunet i brunetka, którzy mają dwójkę dzieci. Jakie jest prawdopodobieństwo, że przynajmniej jedno z dzieci jest rude  ::)

21
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Sierpnia 01, 2024, 09:10:17 pm »
Tak, 13/27
Słowa, słowa, słowa...

A teraz pomyślcie, co będzie, jak jeden z chłopców będzie rudy? trzeba liczyć granice czy całkować?  ;D

edit
w sumie za proste. to tak: rudy, łysy, i niezawysoki

22
DyLEMaty / Odp: Z PEWNOŚCIĄ nie jesteśmy sami..
« dnia: Sierpnia 01, 2024, 07:04:59 pm »
O mistrzu słowiańskiej sf też wspominają  ::)

https://letter.palladiummag.com/p/greening-the-heavens

23
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Sierpnia 01, 2024, 06:58:33 pm »
Nim ruszymy dalej, coś dla odmiany. Zagadkę na X zadał Andrzej Dragan.

Cytuj
Zagadka. Mam dwójkę dzieci. Jedno z nich jest chłopcem urodzonym we wtorek. Jakie jest prawdopodobieństwo, że mam dwójkę chłopców?
Możliwości: 1/2, 3/7, 4/7, 13/27

(Rozważamy wyidealizowany przypadek, w którym prawdopodobieństwo narodzin chłopca wynosi 1/2.)

Po mojemu jest to naciągane, bo to tyleż zagadka matematyczna, co słowny rebus. Jako zadanie z trścią z matematyki by to nie przeszło  :)

24
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Lipca 30, 2024, 03:49:54 pm »
Kurcze, wydawało mi się, że miały być same parzyste, ale może to była tyko hipoteza.
Z tego wyżej wychodzi też, że należy jedynka, i z definicji  - 0. Dla całkowitych chyba najprościej będzie z sumy ciągu - n  można tu bezkarnie wyciągnąć z podłogi. No, ale ja mam dziś dzień roboczy. Może maziek by coś wykazał?  ::)

25
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Lipca 29, 2024, 11:44:26 am »
Na moje oko, wszystko git.
Jedyne zastrzeżenie dotyczy wzoru
(x + z) mod y = ((x mod y) + (z mod y)) mod y

Może należałoby trochę rozwinąć, dlaczego właściwie tak jest?

Nad tym stoi "def" - czyli definicja. Dowiódł tego już ktoś inny, a uczeń powinien zapamiętać wzór. No, oczywiście nie pamiętałem, więc przy okazji przerobiłem prawie cały dział  ;)
https://pl.khanacademy.org/computing/computer-science/cryptography/modarithmetic/a/modular-addition-and-subtraction

Cytuj
ps.
Cytuj
istnieje pierwszy taki element, a w takim razie wszystkie wcześniejsze wyrażenia ciągu spełniają warunek
[na] mod n = 0
Skoro chodzi o wcześniejsze wyrażenia, to ja bym napisał coś w rodzaju
[i*a] mod n = 0,  i ∈ [1, (n-1)]
Gwoli ścisłości i ad majorem mathematicae gloriam :)

Oczywiście czysto formalna uwaga. No, ale przecież sam prosiłeś "szczegółowo" ;D

Tak, można to uściślić, zresztą i w paru innych miejscach też pewnie dałoby się to i owo wyrazić bardziej fachowo.

Zastanawiam się, czy idąc tym tropem nie dałoby się tego dowieść używając Twojego podejścia  :)

26
DyLEMaty / Odp: AI - przerażająca (?) wizja
« dnia: Lipca 28, 2024, 01:13:54 pm »

@hoko

Co to znaczy:
 
„W AGI nie wierzę.”

Że nie powstanie nigdy?
Dlaczego?

Bo AI, choć na razie nie potrafi dobrze (w każdych warunkach) prowadzić samochodu, niewątpliwe robi postępy.
Przykład (jeden z wielu) z Guardiana:

Not yet panicking about AI? You should be – there’s little time left to rein it in

Nie wierzę, bo jestem niewierzący  ;D
Szczegóły długo by tłumaczyć i nawet myślę, żeby coś więcej o tym napisać, ale nie wiem, kiedy się zbiorę. Powiem tyle, że na razie z AGI jest podobnie jak z Bogiem.

Co do linkowanego tekstu - w sumie lanie wody, jakiego wiele ostatnio, niczego oryginalnego tam nie znalazłem. Mamy nowe narzędzie, które będzie rozmaicie wykorzystywane.

Autonomiczne samochody - multum problemów związanych z wprowadzeniem tego to rozmaite technikalia, mające niewiele wspólnego z inteligencją jako taką - choćby jakość sensorów. Ale z czasem zostanie to pokonane, tyle że AGI - co by to miało nie być - nie jest tu potrzebna.

z innej beczki
https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C103811%2Csztuczna-inteligencja-karmiona-danymi-generowanymi-przez-ai-moze-sie

27
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Lipca 28, 2024, 11:40:05 am »
@ Hoko
Cytuj
pytanie, czy trzeba liczyć dla ujemnych: czy -4 jest wielokrotnością 2?
A diabli wiedzą. Z jednej strony, raczej nie. Bo wielokrotności liczby otrzymujesz mnożąc daną liczbę przez kolejne liczby naturalne. 0 jest wielokrotnością każdej liczby naturalnej.
https://opracowania.pl/opracowania/matematyka/wielokrotnosci-liczb,oid,1874
Naturalne, znaczy dodatnie. Albo przynajmniej nieujemne.

Z drugiej - podejrzewam, nie bez kozery w zadaniu podano przykład [-pi]=-4
Może angolskie "multiple of n" to nie do końca to samo co polskie "wielokrotność n"? :-\


Tu piszą, że wielokrotności są naturalne i jakoweś całkowite, ale przykładów z ujemnymi nie znalazłem ani tu, ani nigdzie indziej.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielokrotno%C5%9B%C4%87

No ale 1/1, 2/2 to też wielokrotności, a zero jest wielokrotnością każdej liczby. Czyli jeśli mam w portfelu 0zł, to mam wielokrotność dowolnie dużej kwoty. Ciekawe, co powiedzą na to w sklepie  ;D
https://www.math.edu.pl/dzielniki-wielokrotnosci

*
Dobra, skoro nie możemy wejść drzwiami, spróbujmy oknem.
To będzie dalszy ciąg wcześnejszego dowodzenia.

Wykazaliśmy, że dla każdego a ∈ R+ {-Z+} (czy jak to się tam oznacza rzeczywiste minus całkowite) istnieje takie n, że
[na] mod n ≠ 0

Potrzebujemy wykazać, że to wystarczy, ażeby było spełnione

([a] +[2a]+ ... + [na]) mod n ≠ 0

jeśli n=1
[an]=[a] i [a]mod1 = 0
więc
n=1 spełnia warunki zadania dla wszystkich a

def2
x mod y = r, 0 =< r < y, więc r mod y ≠ 0
def3
(x + z) mod y = ((x mod y) + (z mod y)) mod y

n ∈ N więc n posiada wartość najmniejszą n(min) = 1
co implikuje że
jeżeli w ciągu [a]+[2a]+..+[na] istnieją elenty n takie że
[na] mod n ≠ 0
to
istnieje pierwszy taki element, a w takim razie wszystkie wcześniejsze wyrażenia ciągu spełniają warunek
[na] mod n = 0
a co za tym idzie, spełnony jest warunek
([a]+[2a]+ ... + [(n-1)a]) mod n = 0

W takim razie, na mocy def2 i def3

([a] +[2a]+ ... + [(n-1)a] + [na]) mod n ≠ 0

Sprawdzajcie, a szczegółowo, bo oczywiście mogło mi się coś rypnąć  :)

28
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Lipca 27, 2024, 03:41:43 pm »
LA,
w sumie założenia te same co u mnie - tylko k zamiast c - może być  :)
Ale
a=b+k/n
to właściwość dla dodatnich, więc b nalezy do Z+
pytanie, czy trzeba liczyć dla ujemnych: czy -4 jest wielokrotnością 2?
To jednak technikalia. Nie wiem natomiast, czy końcówka rzeczywiście dowodzi tego, co trzeba.
Mianowicie to kończące k/n - co to jest? To jest element tego liczonego ciągu, pojawił się ten element w skutek przekształcenia ostatniego elementu - [na]. k/n to nie jest jakaś odrębna cześć, która spada z nieba i można z nią robić, co się chce. Nie? A jeśli to jest element ciągu, to czy wcześniejsza część końcówki, ta dzielona przez dwa, nie może być ułamkowa? Chyba może. A w takim razie (ułamek + ułamek) może już nie być ułamkiem, więc i ciąg jako całość nie będzie ułamkiem. Wydaje mi się, że to wciąż ten sam problem co u mnie. Czy jednak czegoś nie kumam?

Zresztą, czy oryginalny ciąg w ogóle może mieć ułamkową sumę?



Q,
kibicuj, kibicuj, jak w końcu - z Bożą lub inną pomocą - skończymy, to zrobimy kartkówkę  ;D


29
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Lipca 26, 2024, 04:35:06 pm »
Wielokrotnością, czyli 1/1, 2/2 odpadają, nie?

30
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Lipca 26, 2024, 01:58:26 pm »

Apropos tłumaczenia. Ja też nie wiem. Determine all real numbers a such that, for every positive integer n, that integer (suma[wzorek]) is a multiple of n. Tłumacząc wprost: podaj wszystkie liczby R takie, że dla każdego n ∈ Z+ (suma[wzorek]) jest wielokrotnością n. Tylko że zadanie jest jakoś za proste na olimpiadę jeśli mają wyjść Z tylko. Ale to tylko subiektywne uczucie.


Ale o prostocie/skomplikowaniu nie świadczy to, co jest w wyniku, tylko droga, jaką do tego wyniku trzeba dojść. A my już dochodzimy któryś dzień z kolei  ;D

LA,
no, zaczynam łapać
 tylko ta końcówka

Cytuj
Jak weźmiemy mantysę w postaci k/n, k ∈ N, to chyba mamy za sobą cały zbiór liczb wymiernych.
Co do niewymiernych, irracjonalnych i przestępnych, to musisz uwierzyć mi na słowo, że nie spełniają warunku ;) ;D
Jeśli k/n to mantysa, to k nie może należeć do N, bo mantysa musi być mniejsza od 1.
No i trzeba dowieść, że będzie to słuszne dla wszystkich mantys, również tych większych od 1/n. Będzie - bo przeskok nastąpi wcześniej, ale właśnie trzeba to udowodnić formalnie, a nie tylko opisowo. Problem jest analogiczny do tego u mnie, bo u mnie ta możliwość pojawienia wcześniej wartości ułamkkowej sprowadza się de facto do tego właśnie, że przeskok może wystąpić wcześniej  :)


Strony: 1 [2] 3 4 ... 177