Autor Wątek: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej  (Przeczytany 116832 razy)

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 6434
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #120 dnia: Maj 19, 2013, 02:49:51 pm »
Jest tak: pan Rożek, którego tekst pt."Świat w 44 zerach"został wykorzystany w arkuszu maturalnym (język polski - poziom podstawowy), powiedział kilka słów o obecnej maturze z ojczystego (skrótowo, że jest zbyt łatwa i dobija samodzielne myślenie - a nawet jakąkolwiek formę myślenia):
http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/889216,matura-2013-z-polskiego-zbyt-prosta-autor-tekstu,1,id,t,sa.html
W sumie - trudno się nie zgodzić.
Jest jednak króciutki ciąg dalszy - ów Rożek spróbował podejść do matury i rozwiązał arkusz oparty na własnym tekście. I? Osiągnął  wynik na poziomie 65-70% :
Długo o maturze z polskiego 2013
Zgrzyt:) Użył nie tego klucza? To pewnie też;)
Tutaj są pytania do tego tekstu i sam tekst:
http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/887044,matura-2013-jezyk-polski-podstawowy-tematy-arkusze-cke,id,t.html?utm_medium=alw&utm_source=gazetawroclawska.pl&utm_campaign=artykul&cookie=1
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 6284
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #121 dnia: Lipiec 04, 2013, 04:41:27 pm »
A może tytułową zapaść tłumaczy jakoś zachowanie niejakiej żachwy ciona intestinalis ?
http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBachwy

Mózg jest ogromnie energożernym organem i gdyby nie przyczyniał się do zwiększenia szans przetrwania, organizm po prostu by się go pozbył. Umysł staje się potrzebny dopiero organizmom przemieszczającym się.     Dla roślin przytwierdzonych do podłoża — nawet dla tych, które wykazują się złożonymi reakcjami na otrzymywane bodźce - jest nadmiernym obciążeniem. Spektakularnym przykładem jest tu żachwa — małe żyjątko morskie. Młodociana forma tego zwierzęcia pływa we wszystkich kierunkach, na podobieństwo kijanek. Po osiągnięciu dojrzałości przytwierdza się do podwodnych skał i żywi planktonem. W tym stadium rozwoju żachwie mózg nie jest już potrzebny i po prostu go zjada. W końcu, po co marnować energię na bezużyteczny organ? Czyż nie lepiej zużyć go na pożywny posiłek?
       Zwierzęciu żyjącemu w jednym, zmieniającym się w niewielkim stopniu środowisku, dającym łatwość unikania zagrożeń i zdobywania pożywienia, duży mózg nie jest potrzebny.

« Ostatnia zmiana: Lipiec 04, 2013, 04:55:19 pm wysłana przez liv »
Obecnie demokracja ma się dobrze – mniej więcej tak, jak republika rzymska w czasach Oktawiana

Stanisław Remuszko

  • 1948-2020
  • In Memoriam
  • God Member
  • *
  • Wiadomości: 8769
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #122 dnia: Lipiec 04, 2013, 05:31:03 pm »
Bardzo piękne. Całkiem być może...
VOSBM
Ludzi rozumnych i dobrych pozdrawiam serdecznie i z respektem : - )

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 6434
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #123 dnia: Wrzesień 19, 2013, 04:48:41 pm »
Tak tu narzekamy, że to i tamto...a matematyka jest...a jakże...abstrakcyjne myślenie jest...też. Koleżanka podesłała mi zadanie domowe z matematyki - od swojego syna - druga klasa SP, box pt. Nowe. Już w szkole:
Marta po urodzeniu wazyła 4 kg. Teraz waży 15 kg. Ile lat ma Marta?
No proszę...ile?
W kolejce takie zadanka:
Tomek jedzie do szkoły 6 przystanków. Potem idzie jeszcze 3 minuty. Ile czasu zajmuje Tomkowi droga do szkoły?
E?
Babcia Petronela uprawia warzywa w ogródku. Na 10 grządkach rośnie marchewka, a na 5 grządkach rosną buraki. Na ilu grządkach rośnie kapusta?
Głowa pusta:)

W peesie...miałam to dać do no nie mogę, ale w sumie...jeśli mówimy o efektach szkolenia...to teraz humanistycznie...polski...ojczysty...zrobiłam to zdjęcie przedwczoraj...w jednym sklepie:


...że rułki - to na Śląsku wybaczalne - u nos sie godo: ale mosz ruła...oo...ło:)
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

Q

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 14240
  • Jego Induktywność
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #124 dnia: Wrzesień 19, 2013, 04:58:25 pm »
Tak tu narzekamy, że to i tamto...a matematyka jest...a jakże...abstrakcyjne myślenie jest...też. Koleżanka podesłała mi zadanie domowe z matematyki - od swojego syna - druga klasa SP, box pt. Nowe. Już w szkole:
Marta po urodzeniu wazyła 4 kg. Teraz waży 15 kg. Ile lat ma Marta?
No proszę...ile?
W kolejce takie zadanka:
Tomek jedzie do szkoły 6 przystanków. Potem idzie jeszcze 3 minuty. Ile czasu zajmuje Tomkowi droga do szkoły?
E?
Babcia Petronela uprawia warzywa w ogródku. Na 10 grządkach rośnie marchewka, a na 5 grządkach rosną buraki. Na ilu grządkach rośnie kapusta?
Głowa pusta:)

Noo, abstrakcja jak w słynnym pytaniu:
Po czym odróżnić wróbelka?
Że też nikt w MENie dostając podręcznik do akceptacji nie zanucił pod nosem "Niby nic, a zawsze pewna praca, więc czy to z Marta się opłaca...?"
"Wśród wydarzeń wszechświata nie ma ważnych i nieważnych, tylko my różnie je postrzegamy. Podział na ważne i nieważne odbywa się w naszych umysłach" - Marek Baraniecki

maziek

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 12537
  • zamiast bajek ojciec mi Lema opowiadał...
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #125 dnia: Wrzesień 19, 2013, 06:02:46 pm »
To co to te rułki? Rurki? Czy jakieś inne bezeceństwa?!
Człowiek całe życie próbuje nie wychodzić na większego idiotę niż nim faktycznie jest - i przeważnie to mu się nie udaje (moje, z życia).

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 6434
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #126 dnia: Wrzesień 19, 2013, 10:13:38 pm »
To takie śląskie sepułki ::)
Przez te kakałoo...się mi sepulki zbiesiły :o ;)
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

Stanisław Remuszko

  • 1948-2020
  • In Memoriam
  • God Member
  • *
  • Wiadomości: 8769
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #127 dnia: Wrzesień 19, 2013, 11:02:50 pm »
Nie mamy tu nijakiej rułki - rzekł Ślimak. Ten z "Placówki" (a może palcówki?)
Ludzi rozumnych i dobrych pozdrawiam serdecznie i z respektem : - )

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 6434
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #128 dnia: Wrzesień 20, 2013, 01:10:14 am »
Ślimak może nie miał, ale w sklepie mieli...rurki (maziek - jasne, że zwykłe rurry;) waflowe i wafle kakaowe...wystarczyło przepisać z opakowania...
Ale ja jeszcze na chwilę do tego:
Noo, abstrakcja jak w słynnym pytaniu:
Po czym odróżnić wróbelka?
Że też nikt w MENie dostając podręcznik do akceptacji nie zanucił pod nosem "Niby nic, a zawsze pewna praca, więc czy to z Marta się opłaca...?"
Tak serioserio to podejrzewam, że są to zadania (bo za dużo wpadek jak na jedną książkę - funkcjonująca od paru lat), w których dzieciaki mają wykazać się czujnością i podać dlaczego nie da się ich rozwiązać. Są to zadania oznaczone sową czy czymś - uznane za trudne.
Z tym, ze uważam to za przekombinowane. Wg zaleceń MEN w pierwszej klasie dzieci uczą się liczyć raptem do 20. Początek drugiej - miast uczyć matematyki, podsuwa się im na dzień brry pomysł, żeby nie rozwiązywać zadań, tylko węszyć podstęp i odpowiadać, że się nie da. I tak w kilku zadaniach (to nie wszystkie) uznanych za trudne.
Z dwojga złego wolę myśleć, że to swoiste testy na spostrzegawczość niż zadania do zwykłego rozwiązania...bo zostaje taki trop;)
http://lepszewiadomosci.tumblr.com/post/55806787463/ah-ta-dzisiejsza-mlodziez#.Ujt1o3-ft8F

P.S. St a o Lemoniadzie to nawet pSt...? Co się tam działo itd...na ogrodowej stronie tylko wzmianka, że panie górą;)
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 6284
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #129 dnia: Wrzesień 22, 2013, 10:40:08 pm »
Cytuj
Koleżanka podesłała mi zadanie domowe z matematyki
Całkiem inspirujący ten wątek. Zatem dydaktyczny wkład do systemu, autorstwa pewnego młodziana.
Idą sobie dwa słonie.
Jeden mówi cośtamcośtam...
Drugi mówi cośtamcośtam...
A trzeci mówi cośtamcośtam...
Ile słoni zostało?
Obecnie demokracja ma się dobrze – mniej więcej tak, jak republika rzymska w czasach Oktawiana

Stanisław Remuszko

  • 1948-2020
  • In Memoriam
  • God Member
  • *
  • Wiadomości: 8769
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #130 dnia: Wrzesień 22, 2013, 11:05:02 pm »
Jakto trzeci, kiedy dwa?
VOSBM
Ludzi rozumnych i dobrych pozdrawiam serdecznie i z respektem : - )

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 6284
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #131 dnia: Wrzesień 22, 2013, 11:09:39 pm »
Jakto trzeci, kiedy dwa?
VOSBM
Cza być dzieckiem, coby to ogarnąć. :)
Obecnie demokracja ma się dobrze – mniej więcej tak, jak republika rzymska w czasach Oktawiana

Smok Eustachy

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 1813
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #132 dnia: Wrzesień 23, 2013, 10:16:25 pm »
Jakto trzeci, kiedy dwa?
VOSBM
Jadą sobie trzy tramwaje: pierwszy skręcił w lewo, drugi w prawa a trzeci za nimi.

Stanisław Remuszko

  • 1948-2020
  • In Memoriam
  • God Member
  • *
  • Wiadomości: 8769
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #133 dnia: Wrzesień 23, 2013, 11:49:06 pm »
:-)
P.S. A wie Pan, czemu tramwaj skręca? - Bo mu sie szyny wygły!
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2013, 04:50:52 am wysłana przez Stanisław Remuszko »
Ludzi rozumnych i dobrych pozdrawiam serdecznie i z respektem : - )

Q

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 14240
  • Jego Induktywność
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #134 dnia: Wrzesień 24, 2013, 12:50:16 am »
Te zadania to trudna sprawa... Zwł., że dla przeciętnego obywatela każde z nich brzmi +/- tak:
"Wśród wydarzeń wszechświata nie ma ważnych i nieważnych, tylko my różnie je postrzegamy. Podział na ważne i nieważne odbywa się w naszych umysłach" - Marek Baraniecki