Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - maziek

Strony: [1] 2 3 ... 869
1
DyLEMaty / Odp: Eksploracja Kosmosu
« dnia: Października 13, 2024, 07:03:43 pm »
Tak. To jest faktycznie niesamowite i byłoby niemożliwe jeszcze z 10 lat temu. Z drugiej strony, to wciąż zabawa, jakkolwiek misterna, w naszej kałuży - i na skok do innej perspektyw póki co wciąż brak.

2
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 13, 2024, 04:34:08 pm »
Ale kiedy dt masz stałe (interwał) to chodzi tylko o pomiar sygnału.

3
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 13, 2024, 10:43:18 am »
@xetras: Co do delty Diraca to ja mam za mały rozumek. O ile rozumiem definicję to dalszych aplikacji i implikacji nie, za dużo tam chińskich znaczków później. Z walcem i korbą chyba nie trzeba aż takiej idealizacji. Próbkowanie jest standardową procedurą przecież czy to w cyfrowym zapisie muzyki czy dodawania gazu w samochodach (pedał gazu kończy się na enkoderze pod nogą a "linka gazu" zaczyna się w dekoderze wkoło silnika). Żyjemy z tym we wszystkim i obecnie praktycznie wszędzie, bo prawie wszystko trzeba zdigitalizować aby cokolwiek zadziałało, czy to w hucie czy na stole operacyjnym. A istotą próbkowania jest wybór przedziału czasu i/lub poziomu sygnału czy oddziaływania na tyle małego, aby w tym czasie to oddziaływanie można było z dobrym przybliżeniem uznać za stałe. Zwłaszcza jeśli nie interesuje Cię sprawa ilościowa tylko jakościowa, dlaczego w ogóle dzieje się tak a nie inaczej, to dość swobodnie można tym przedziałem manipulować. W tym przypadku wiadomo, że o ile układ sił o ile będzie się zmieniał płynnie z momentu na moment o tyle będą to właśnie zmiany płynne i niechaotyczne. Nie będzie tak, że w chwili t0 siła 1N działa w lewo a w chwili t0+0,00001 s 100kN w prawo. Kolega od szpulki, którego zalinkował LA w ogóle pominął siły i założył jedynie, że nić ciągnięta będzie z prędkością u. Ze szpulką o tyle łatwiej, że kąt ciągnięcia nici definiuje stałe położenie "korby", czyli ramienia, na jakim działa ciągnięta nić na szpulkę. Tak apropos znalazłem inną ciekawa ilustrację problemu:
&ab_channel=SimonsFoundation .


@LA, zgadzam się co do domysłu i mniej więcej podobnie kombinowałem, może z tą różnicą, że założyłem, że najpierw waga (obudowa) jest zamocowana na sztywno, więc po podwieszeniu od wolnej strony obciążnika pokaże oczywista 1 kg. Zamiana siły sztywnego mocowania na siłę od drugiego obciążnika niczego nie zmieni.

4
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 11, 2024, 07:55:57 pm »
Pacz Pan, i rzeczywiście :) .


PS inne proste pytanie. Mamy podstawę, do której zamocowane są dwa bloczki. Przez bloczki przeciągnięto nici. Dolne końce nici przywiązano do 1 kg obciążników. Górne końce nici przywiązano do wagi sprężynowej wyskalowanej w kg. Układ jest w równowadze, brak oporów ruchu, nić i waga nieważkie, doświadczenie przeprowadzamy na Ziemi. Jaką masę wskaże waga?



5
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 11, 2024, 01:08:48 pm »
No postarał się człowiek :) . Dobrze zrobione. Wysłuchałem po rosyjsku i OK, natomiast napisy to mi się pokazywały możliwe jedynie po rosyjsku.

6
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 10, 2024, 08:14:26 pm »
Ciążenie ma o tyle wpływ, że dociska walec do podłoża, co powoduje, że ma tarcie. Które jednakowoż można zrealizować również w stanie nieważkości (np. rzepem). Jednakowo ciążenie działa na prawą i lewą połówkę walca (patrząc od czoła), co powoduje, że nie ma wpływu na jego moment bezwładności. Momentu bezwładności, póki co, nie da się zlikwidować i jest on taki sam niezależnie od ciążenia.
Chwila, oczywiście, ma sens fizyczny zwłaszcza taki, że oznacza pewien moment, a szerzej czas, w którym parametry doświadczenia zasadniczo się nie zmienią. Na przykład jeśli korba przekręci się o 1 stopień to można uznać, z dobrą dokładnością, że warunki się nie zmieniają. Jeśli siła jest stała to w każdym momencie możesz wybrać chwilę i uznać ją za zerową. To jak z rakietą. Niezależnie od jej prędkości (względem czegoś) kolejna sekunda działania silnika zmieni prędkość o delta V. Pomijając oczywista różnicę wynikająca z ubytku masy oraz ewentualne efekty relatywistyczne. Jednak w naszym walcu ani jedno, ani drugie nie ma miejsca.

7
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 10, 2024, 01:09:26 pm »
Nie bardzo rozumiem, o co Ci chodzi. Zwłaszcza co to znaczy, że walec to wektor i dlaczego mam wyłączyć czas skoro rozpatruję krótki odcinek czasu.

8
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 10, 2024, 12:50:17 pm »
Składowa pozioma działa wzdłuż korby i nie ma znaczenia.
Nie
(Wektor siły jest skierowany pod kątem [wypadkowo])
Nie jestem pewien, czy Twoje "nie" potwierdza, że nie ma znaczenie, czy oznacza, że się nie zgadzasz ze mną. Jeśli się nie zgadzasz - jak uzasadnisz, że składowa pionowa ma znaczenie przy poruszaniu czegoś, co można przesunąć tylko w poziomie?
Cytuj
Ma (Np. siła większa niż ciężar walca)
Wykluczamy, jak napisałem, okoliczności demolujące eksperyment. Eksperyment polega na toczeniu walca, idealnie by było bez poślizgu.
Cytuj
To kinematyka a nie statyka
Ze względu na krótkotrwałe działanie siły, podczas którego korba niewiele się odchyla od pionu, o ile masz rację, o tyle jest to bez znaczenia dla rozumienia istoty rzeczy bez niepotrzebnej komplikacji.

9
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 10, 2024, 09:21:47 am »

Czyli LA ma inne szpulki niż ola ;) . Szpulka oli nie ma kołnierzyka - czyli rozumiem nawój nici spoczywa na podłożu - czyli mamy wersję z korbą równą promieniowi, czyli w tym wypadku stawiam na poślizg.

Sądzę, że w przypadku walca z korbą ustawioną pionowo w dół odchylenie linki od poziomu nie jest istotne - w każdym razie póki nie demoluje eksperymentu przez skutek trzeci (obrót wokół innej osi, oderwanie, poślizg itp.). Jeśli walec nie ślizga się i ma korbę ustawioną pionowo w dół to w tym położeniu tylko składowa pozioma (prostopadła do korby) może spowodować jej obrót. Składowa pozioma działa wzdłuż korby i nie ma znaczenia. W każdym momencie już zainicjowanego obrotu pozostaje to w mocy, tzn. liczy się składowa prostopadła do korby. Co jest oczywiste - poziomo ułożona na początku korba, ciągnięta poziomo, nie poruszy walca.

Ze szpulką może być całkiem odwrotnie - nić, niezależnie pod jakim kątem będzie ciągnięta, zawsze będzie miała kąt prosty z promieniem szpulki wyprowadzonym z punktu styczności, z którego aktualnie odwija się nić (ów promień jest równoważny z korbą). To jedno. Ale przede wszystkim szpulka jest bardzo lekka i śliska w związku z tym jej tarcie o podłoże jest znikome. Łatwo więc zerwać przyczepność, a kiedy zacznie się obracać przeciwnie do kierunku odwijania nici to już pojedzie dalej jak wszystko, co się toczy. Walec z eksperymentu jest jak widać bardzo ciężki i proporcjonalnie o dużym promieniu. Dlatego eksperyment z walcem polegał praktycznie na jednorazowym pociągnięciu, na chwilowym działaniu siły i tylko zainicjowaniu obrotu. Ze szpulką raczej tak się nie da, działanie siły jest bliższe ciągłemu.

10
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 09, 2024, 09:40:40 pm »
OK. A co, jeśli nie ciągniesz równolegle do podłoża, tylko pod pewnym kątem, inaczej mówiąc skosem w górę? A po drugie jak ciągniesz - zrywasz przyczepność do podłoża, czy nie? Co do kryzy to zasadniczo jest to w sensie technicznym kryza (kołnierz), aliści w odniesieniu do sepulek, to jest tfu, szpulek, chyba słowo raczej nieużywane ;) .

11
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 09, 2024, 01:57:09 pm »
Dzięki, ale prochu nie wymyśliłem ;) . To pozostaje trzecia zagadka - dlaczego szpulki oli kręciły się odwrotnie (toczyły się przeciwnie do kierunku ciągnięcia za nitkę). Mam swoje wyjaśnienie ale się wstrzymam.

12
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 08, 2024, 09:58:33 pm »
Czy bierna siła tarcia może spowodować moment obrotowy? Zakładając, że walec się nie ślizga po podłożu, mamy z definicji do czynienia z bierną siłą tarcia. Można by zamienić walec i podłoże na tryb i zębatkę. Myślę, że ten eksperyment kończył się po wprawieniu walca w ruch (siła nie była przykładana dłużej).

13
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 08, 2024, 05:30:33 pm »
Tak, napisałem, że dwie korby i linki symetrycznie, aby uniknąć obrotu wokół osi pionowej, jeśli ten obrót masz na myśli :) .


PS - moje wytłumaczenie. Nie wiem, czy poprawne, ale... Załóżmy przez moment, że walec ów z korbą to bryła, która nie może się toczyć. Spoczywa na podłożu zapewniającym niezerowe tarcie. Biorąc siłę ciągnącą (linkami) mniejszą lub równą od maksymalnej, która jeszcze nie porusza walca (nie powoduje poślizgu), w kierunku (składowej) działania tej siły, mamy że T=F (siła tarcia = sile ciągnącej). Są to siły równe co wartości, działające w tym samym kierunku ale o przeciwnym zwrocie. Siły te, jeśli chodzi o obracanie walca, powodują momenty obrotowe odwrotnie skierowane. Przyłożone siły są równe choć z przeciwnymi zwrotami, ale ramiona momentów różne - konkretnie w tym wypadku ramię, na którym działa siła tarcia jest większe, więc moment obrotowy od siły tarcia też jest większy. Wypadkowo walec otrzymuje moment obrotowy przeciwny do nadawanego przez siłę F, o wartości (r-R)*F (gdzie R - promień podstawy walca, r - długość ramienia korby).

14
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 08, 2024, 03:36:14 pm »
Zatem to, co napisałem, się zgadza, ale wyłącznie w przypadku, gdy długość korbki jest dokładnie równa promieniowi walca.
Zgadza się, z pominięciem szczegółu (gdzie może tkwi diabeł ;) ?), że korbka, pomijając prawdopodobnie drobne niezrównanie jej długości z promieniem walca i być może efekt obrotu wokół osi pionowej - nie porusza się - nie ustawia "skosem". Jest ustawiona cały czas pionowo w dół a walec jedzie ku ciągnącemu.

15
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 08, 2024, 02:29:08 pm »
https://www.youtube.com/shorts/3p8mcDsIcEc
Ja też źle kombinowałem. Ale teraz, skoro już wiadomo - druga część pytania: dlaczego tak?

Strony: [1] 2 3 ... 869