Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - olkapolka

Strony: [1] 2 3 ... 467
1
DyLEMaty / Odp: Będąc Młodym Fizykiem...
« dnia: Października 08, 2024, 09:44:16 am »
Mnie się wydaje, że o ile korba nie jest przyrdzewiała to przeciwnie do F.
Szpulka nici... jakoś tak się odkręca.
Nie wiem dlaczego 😁

2
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 07, 2024, 10:08:07 pm »
Czułem, że za łatwe...
Taa...jak człek rozwiąże to zaraz za łatwe :P
U nas się mówi: te same jajka, tylko z profilu ;D
To dopiero trudne :D

3
Lemosfera / Odp: Exodus - opowiadanie ze zbioru "Inwazja z Aldebarana"
« dnia: Października 07, 2024, 10:06:34 pm »
Heh, ja też, bo nie widziałem Twojej doedytki ;).

:)))
Zrozumiałam, że też chcesz i też Ci wysłałam:))

4
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 07, 2024, 09:46:51 pm »
To samo - tylko ciut inne kroki;)

5
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 07, 2024, 09:34:33 pm »
U mnie też wyszło 4.
Czyli powinno być oki;)
Z pierwszego x (lub y), drugie przekształcić na potęgi o podstawie dwa - odejmowanko - podstawianko i 2^2=4 :)

6
Lemosfera / Odp: Exodus - opowiadanie ze zbioru "Inwazja z Aldebarana"
« dnia: Października 07, 2024, 09:31:44 pm »
Orientuje się ktoś, czy to opowiadanie ukazało się gdzieś poza tym tomem "Inwazja z Aldebarana" albo jest gdzieś dostępne online, czy ebook?
Albo może ktoś mi je podesłać na maila.
Z tego wątku wynika, że mam to opowiadanie :D
Czyli jak znajdę to mogę podesłać:)

Pss...wysłałam.

7
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 07, 2024, 09:30:03 pm »
Jak się nie pomyliłam to 4? :-\

8
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 04, 2024, 12:57:19 pm »

@Hoko tradycyjnie - wrzucił odbezpieczony granat i z bezpiecznej odległości patrzył co będzie... Poobrywa ręce, czy tylko ogłuszy.

Patrzę i nadziwić się nie mogę  ;D

Ale dobra, skoro padło stwierdzenie, że każdy myśli innymi obiektami, to mnie przyszła do głowy taka odpowiedź: dwa lata nieprzestępne  ::)
Czekaj tatko latka;)
Raczej: podwojony rok nieprzestępny?
Bo" dwa lata" to raczej różne lata.

9
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 03, 2024, 02:22:35 pm »
Ok - ale to nie jest wzór na sumę tych kwadratów - tylko każdy kwadrat rozpisany ze wzoru skróconego mnożenia - więc jak to miało pomóc rozwiązać w głowie to zadanie?
No bo łatwo dostrzec wzorzec, jak tak podejdziesz, że musisz zrobić trzy proste rzeczy: zsumować 5 setek = 500, zsumować dziesięciokrotności liczb parzystych 2...8 = 200 i (być może najtrudniejsze w tym wszystkim) zsumować kwadraty liczb 1...4 = 30. No ja mam myślenie potokowe niestety :) .
Pierwsza kolumna nie ma o czym mówić - natomiast pozostałe dwie dla pamięciówki wymagające - trzeba dobrze zrobić rozkład i zsumować ile tych 20 (najpierw ze wzoru dostać tę 20) i te kwadraty...wg mnie ten środek jest najbardziej zgubny;)
Ale ok - dla kogoś, kto potrafi wyobrazić sobie liczby - do zrobienia:)

10
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 03, 2024, 01:45:12 pm »
hy, hy, hy,  ale kombinacje  ;D
malunek jest znacznie ciekawszy niż samo zadanie - i w sumie dlatego go wrzuciłem.
o mykach nic ne wiem, obliczyłem zwyczajnie dodając kwadraty, i trochę się na końcu zdziwiłem, bo się spodziewałem jeszcze jakiegoś bardziej skomplikowanego dzielenia.
myk może ewentualnie być fabularny - dziatwa w tym wieku raczej nie zna na pamięć mnożenia powyżej 10, więc dla nich to trudniejsze, bo nie tylko trzeba liczyć na piechotę, ale i trzymać odpowiednio długo w pamięci nieznane liczby.
Tja...wiedziałam, ze chodzi o obrazek:))
Ale nareszcie ktoś po ludzku dodał kwadraty ::)
Otóż to - jeśli ktoś tych kwadratów nie ma w pamięci - to nawet jak je mnoży kolejno to musi pamiętać nieznane liczby do sumowania. Za trudne.
To tak jakby mnie ktoś to kazał policzyć sumę kwadratów np. 17 - 21 - tylko 400 pamiętam - reszta z wielkim mozołem, bo mnożyć, pamiętać, dodawać.

11
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 03, 2024, 12:52:20 pm »
No ja właśnie ze wzorów skróconego mnożenia wyszedłem (10+k)^2. Dlatego pisałem to "powiedzmy" przy n, że to nie n tak w ogóle.
A ten Twój środek? (n-1) *20?
Ale skoro już padło k, to nie byłoby prościej napisać, że k * 20 ? Gdzie w tym przypadku mamy k = 0..4.
Bo to przecież po prostu środkowy składnik wzoru skróconego mnożenia. "20" = 2 * 10, zostaje pomnożyć przez k. I już bez dodatkowego odejmowania (n - 1).
Jasne - jeśli chodzi o poszczególne składowe to w punkt.
Ja sądziłam, że maziek zapisał jakiś wzór ogólny i środek mi nie pasował:)

Bo koniec końców to jest 100*5 + 10*20+ 30 (to suma tych kwadratów końcówek)
Czyli coś jak 100n +2n*20+kwadraty końcówek

12
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 03, 2024, 12:50:45 pm »
Z tego wyżej wychodzą po prostu wyniki poszczególne - które i tak trzeba do siebie dodać. Nie ma wzoru ogólnego dla 5 kolejnych elementów.
Dlatego pytam po co tak rozpisywać skoro i tak trzeba dodać do siebie kwadraty? :-\
Bo jak ma być w pamięci i bez notatek, to jest to do szybkiego ogarnięcia (kosztem bólu głowy ;-)).

500 wychodzi od ręki, 200 też bez problemu, dodanie pięciu jednocyfrowych kwadratów raczej też.
Ale wpierw trzeba zrobić rozkład pięciu liczb - mieć w pamięci trzy kolumny: setek, dziesiętnych i jedności - potem je zsumować kolumnami i dodać do się w poziomie...koszt; dwie kawy + lekki ból głowy  i sen o kwadratach w pakiecie;)

Stąd ciesze się, że pamiętam te kwadraty;)))

13
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 03, 2024, 12:25:00 pm »
dla pierwszego przypadku (czyli "powiedzmy" n=1) masz:

"n" = 1             100 + (n-1=0)*20 + 0^2
2                      100 + (n-1=1)*20 + 1^2
itd.

Głupio napisałem poprzednio, że n*100 bo w połowie pisania przełączyło mi się z powodu nieoczekiwanego bodźca zewnętrznego z sumy całości na wartość danego wiersza, teraz to widzę :) .
Ok - ale to nie jest wzór na sumę tych kwadratów - tylko każdy kwadrat rozpisany ze wzoru skróconego mnożenia - więc jak to miało pomóc rozwiązać w głowie to zadanie?
W sensie podobał mi się wzór 100n + cośtam *20 + kwadraty końcówek...wtedy byłaby suma kwadratów z zadania czyli 730.

Z tego wyżej wychodzą po prostu wyniki poszczególne - które i tak trzeba do siebie dodać. Nie ma wzoru ogólnego dla 5 kolejnych elementów.
Dlatego pytam po co tak rozpisywać skoro i tak trzeba dodać do siebie kwadraty? :-\

Wzór na sumę kwadratów kolejnych liczb N podał LA - ale wg mnie nie jest to do wymnożenia w przeciętnej głowie.

14
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 03, 2024, 11:54:10 am »
No ja właśnie ze wzorów skróconego mnożenia wyszedłem (10+k)^2. Dlatego pisałem to "powiedzmy" przy n, że to nie n tak w ogóle.


11^2=(10+1)^2 się równa 10^2 +2*10*1 + 1^2 czyli właśnie 100+20+1 itede.
Aha - to ja w tym punkcie jestem ślepa, bo widzę same kwadraty ;D
W sumie to to samo.

A ten Twój środek? (n-1) *20?

15
DyLEMaty / Odp: Matematyka krolowa nauk ;)
« dnia: Października 03, 2024, 11:22:01 am »
Z tym, że do Twojego sposobu i tak trzeba znać kwadraty tych liczb żeby je rozpisać - więc można je po prostu dodać do siebie?;)
Niekoniecznie. Wystarczy znać kwadraty liczb od 0 do 4 (i 10), a do tego wzór na a plus be do kwadratu :).

Mnie się podoba.

Mnie też się podoba - żeby nie było;)
Z kwadratami ok - ale gdzie masz wzór skróconego mnożenia? Który wystarczy dołożyć do tych kwadratów?:-\

Maziek to rozpisał sobie z kwadratów tych zadanych liczb:
Ja zauważyłem myślowo, że to jest kolejno:

100 (+0+0)
100+20+1
100+40+4
100+60+9
100+80+16

czyli ogólnie 100 + (powiedzmy) (n+1)*20 + kwadrat końcówki

Strony: [1] 2 3 ... 467