1
DyLEMaty / Odp: AI - przerażająca (?) wizja
« dnia: Czerwiec 24, 2022, 10:21:09 am »Widzę, że darmo zjadłem kiedyś własny krawat jako koszt sprzeczki z Cetarianem, czy samochody są już inteligentne (ja twierdziłem, że nie są i szybko nie będą)...
Rozmawialiśmy, ale to było dawno, dziesięć lat temu? Dwanaście? (Wydaje mi się, że to było przed wygraniem przez Watsona Jeopardy, do czego doszło w 2011 r., ale może się mylę). Na pewno znaczna część dyskusji, jeśli nie całość, toczyła się wokół DARPA Grand/Urban Challenge z lat 2004, 2005 i 2007 r.
Ja na pewno z nikim (ani na Forum, ani poza nim) nie zakładałem się o zjadanie czegokolwiek, więc konsumpcja krawata (surowy? z grilla?) musiała być chyba wykonaniem własnego wniosku o samoukaranie.
Ale za co?
Piszesz jednak, że zjadłeś „[na] darmo”, czyli niepotrzebnie? W jakim sensie?
Ja, szczerze mówiąc, własnego stanowiska nie pamiętam. Z kontekstu wynika, że chyba w Twojej ocenie byłem (nieco?) większym optymistą od ciebie, co do możliwości powstania samochodu autonomicznego?
Ale tak czy owak, minęło co najmniej dziesięć lat. Biorąc pod uwagę, że zorganizowanie lądowania na Księżycu zajęło Amerykanom osiem lat, zbudowanie samochodu autonomicznego w ciągu tych dziesięciu (dwunastu) lat nie byłoby chyba jakimś wielkim zaskoczeniem?
A przede wszystkim: jakie jest twoje stanowisko dziś? Ja w zasadzie nie mam zdania.
Może do jakiegoś przełomu dojdzie za kilka lat, czy nawet za rok, dwa, a może nieśmiałe jazdy po (zmapowanych) przedmieściach będą trwały jeszcze dekady.
Zabrałem głos głównie dlatego, że wszelkie głosy inne niż krytyczne wobec Lemoine’a uważam za … ekstremalnie nietrafne.
Mówienie o jakiejś „samoświadomości” programu, w sytuacji, kiedy (oczywiście inne) programy, na które wydano grube miliardy dolarów, nie radzą sobie jako kierowcy, jest absurdem.
Miazo wskazał, że wypadek Ubera to stara sprawa, sprzed czterech lat.
To oczywiście prawda, ale nic nie wskazuje na to, żeby główni gracze dokonali w ciągu tych czterech lat jakiegoś przełomu.
Tesla (Musk) twierdzi, że kiedyś dojdzie do pełnej autonomii, ale na razie oferuje coś w rodzaju rozszerzonego (i ciągle rozszerzanego) wspomagania, a nabywcy samochodów Tesli pełnią nieodpłatnie role „safety drivers”.
Pełnią te role lepiej albo gorzej.
To akurat świeże doniesienia, z początku czerwca br.
https://www.wsj.com/articles/nhtsa-upgrades-tesla-autopilot-probe-into-emergency-scene-crashes-11654789798
Updated June 9, 2022 6:02 pm ET
U.S. auto-safety regulators have escalated their investigation into emergency-scene crashes involving Tesla Inc.’s TSLA -3.12% Autopilot, a critical step for determining whether to order a safety recall.
The National Highway Traffic Safety Administration said in a notice published Thursday that it was expanding a probe begun last August into a series of crashes in which Tesla vehicles using Autopilot struck first-responder vehicles stopped for roadway emergencies.
The agency said it was upgrading its earlier investigation to an engineering analysis after identifying new crashes involving Autopilot and emergency-response vehicles.
NHTSA also said it has expanded its examination of Autopilot to include a wider range of crashes, not only those at emergency scenes. The agency said it would further assess how drivers interact with Autopilot and the degree to which it might reduce motorists’ attentiveness.
(…)
NHTSA said in its filing that it has identified 15 injuries and one fatality related to the crashes.
https://fortune.com/2022/06/09/investigation-tesla-crashes-elevated-national-highway-traffic-safety-administration/
June 9, 2022 10:54 PM GMT+2
Teslas with partially automated driving systems are a step closer to being recalled after the U.S. elevated its investigation into a series of collisions with parked emergency vehicles or trucks with warning signs.
(…)
Investigators will evaluate additional data, vehicle performance and “explore the degree to which Autopilot and associated Tesla systems may exacerbate human factors or behavioral safety risks undermining the effectiveness of the driver's supervision," the agency said.
(…)
The agency document all but says Tesla’s method of making sure drivers pay attention isn’t good enough and that it has a safety defect that should be recalled, said Bryant Walker Smith, a University of South Carolina law professor who studies automated vehicles.
(…)
“This is confirmed in study after study,” he said. “This is established fact that people can look engaged and not be engaged. You can have your hand on the wheel and you can be looking forward and not have the situational awareness that's required.”