Autor Wątek: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej  (Przeczytany 154876 razy)

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 6889
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #225 dnia: Lipca 16, 2016, 12:12:49 pm »
IMHO. powinna powstać klasa zerowa w liceach.
Po co?
To nie rzecz w równaniu roczników 2003 i 2004 ( bo skończą szkołę podstawową/gimnazjum - jednocześnie) - tylko w tym, żeby rocznik 2003 nie siedział rok dłużej w szkole.

« Ostatnia zmiana: Lipca 16, 2016, 12:15:43 pm wysłana przez olkapolka »
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)

maziek

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 13369
  • zamiast bajek ojciec mi Lema opowiadał...
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #226 dnia: Lipca 16, 2016, 02:06:04 pm »
Nikomu jeszcze rok kiblowania nie zaszkodził - a znam paru, którym pomógł ;) ...
Człowiek całe życie próbuje nie wychodzić na większego idiotę niż nim faktycznie jest - i przeważnie to mu się nie udaje (moje, z życia).

Q

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 16036
  • Jego Induktywność
    • Zobacz profil
"Wśród wydarzeń wszechświata nie ma ważnych i nieważnych, tylko my różnie je postrzegamy. Podział na ważne i nieważne odbywa się w naszych umysłach" - Marek Baraniecki

maziek

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 13369
  • zamiast bajek ojciec mi Lema opowiadał...
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #228 dnia: Sierpnia 20, 2016, 09:34:16 am »
Niestety. Uświadomiła mi to parę lat temu moja córcia. Ale wówczas UW był koło 3-ciej setki.

P.S. Z tym że to już nie jest edukacja narodowa. Edukacja narodowa to uważam kończy się gdzieś na szkole średniej. Reszta to jest edukacja osobista.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 20, 2016, 09:51:50 am wysłana przez maziek »
Człowiek całe życie próbuje nie wychodzić na większego idiotę niż nim faktycznie jest - i przeważnie to mu się nie udaje (moje, z życia).

Q

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 16036
  • Jego Induktywność
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #229 dnia: Lutego 28, 2017, 10:45:14 pm »
Faktycznie jest aż tak źle?
https://www.tygodnikprzeglad.pl/nauczyciele-boja-sie-uczyc-o-ewolucji/

(Pytam, bo sprawa jest dla mnie ważna. Raz - jako dla fascynata biologii od najmłodszych lat. Dwa - jako dla czytelnika Lema. W końcu Ewolucja jest w filozofii Mistrza wszechobecna, kluczowa dla jej zrozumienia. Ergo: pozbawić dzieci możliwości uczenia się o niej, to pozbawić je możliwości stania się nowymi Lemami, odebrać im ten - wypracowany przez pokolenia biologów - intelektualny kościec, któremu Jego myśl zawdzięczała swą spoistość.

Nawiasem: nigdy nie rozumiałem tak silnego antyewolucyjnego oporu. Już w szkole podstawowej, ucząc się o kolejnych typach, potem gromadach, zwierząt - w wypadku roślin nie było to dla mnie tak czytelne, oglądając tablice anatomiczne, schematy wewnętrznej budowy, widziałem tak silne podobieństwo jednych form do drugich, tak oczywiste ich w siebie przechodzenie, że ewolucja jawiła się jedynym sensownym, ba - nieuniknionym - wyjaśnieniem tego.
Zabrać z biologii Ewolucję, to zostawić - jak słusznie zauważają dr Drobniak i rozmówca jego - oderwane fakty bez szansy ich uporządkowania. To jak postawić indiańskie tipi i nie związać tych palików u góry.)
« Ostatnia zmiana: Marca 01, 2017, 08:01:10 am wysłana przez Q »
"Wśród wydarzeń wszechświata nie ma ważnych i nieważnych, tylko my różnie je postrzegamy. Podział na ważne i nieważne odbywa się w naszych umysłach" - Marek Baraniecki

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 6612
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #230 dnia: Marca 01, 2017, 10:12:20 pm »
Pan ma ciekawą logikę;
- A jest jeszcze tak, że nauczyciele boją się uczyć ewolucji.
– Znam przypadki, kiedy rodzice mieli pretensje i narzekali na nauczycieli, którzy to robią.
- XXI w., środek Europy.
- Nie wolno uczyć o ewolucji?
– Jeden opowiadał mi, że rodzice poszli do dyrektora, skarżąc się, że ideologizuje dzieci. Jego „winą” było to, że uczył je o pochodzeniu człowieka i mówił, że nasi przodkowie oderwali się od pnia rozwojowego ssaków jakieś 2,5 mln lat temu. Dla niego to była wielka sprawa. Dla rodziców też.
Jak zareagował dyrektor?
– Nie wiem.

I z tego wniosek tytułowy - uogólniający wiedzę pana  8) ;
Nauczyciele boją się uczyć o ewolucji.


No, alleluja - na zasadzie jedna pani drugiej pani w maglu i "a kolega z wojska opowiadał"...  :)
Klasyczne nakręcanie histerii.
Zawsze są jacyś nauczyciele którzy się czegoś boją.
Zawsze są jacyś rodzice, którzy mają o coś pretensje.
Czasami nauczyciele boją się rodziców, czasami odwrotnie.
W takich sytuacjach głosem kończącym i glebiącym rodzica a jak trzeba to i dyrektora jest podstawa prawna, czyli w tym wypadku programowa.
A ona wygląda tak w temacie ewolucja - poziom gimnazjum;
IX. Ewolucja życia. Uczeń:
1) wyjaśnia pojęcie ewolucji organizmów i przedstawia źródła wiedzy o jej przebiegu;
2) wyjaśnia na odpowiednich przykładach, na czym polega dobór naturalny i sztuczny, oraz podaje różnice między nimi;
3) przedstawia podobieństwa i różnice między człowiekiem a innymi naczelnymi jako wynik procesów ewolucyjnych.

http://www.gimnazjum.rzgow.pl/index.php/przedmiotowo/item/292-podstawa-programowa-biologia-iii-etap-edukacyjny
Poziom liceum, rozszerzenie.
IX. Ewolucja.
1. Źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji. Uczeń:
1) przedstawia podstawowe źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji
(budowa, rozwój i zapis genetyczny organizmów, skamieniałości, obserwacje
doboru w naturze);
2) podaje przykłady działania doboru naturalnego (melanizm przemysłowy, uzyskiwanie
przez bakterie oporności na antybiotyki itp.);
3) przedstawia znaczenie skamieniałości jako bezpośredniego źródła wiedzy
o przebiegu ewolucji organizmów oraz sposób ich powstawania i wyjaśnia przyczyny
niekompletności zapisu kopalnego;
4) odczytuje z drzewa filogenetycznego relację pokrewieństwa ewolucyjnego gatunków,
zapisuje taką relację przedstawioną w formie opisu, schematu lub klasyfikacji.

http://www.wsip.pl/matura-biologia/informator-maturalny/podstawa-programowa-z-biologii/
« Ostatnia zmiana: Marca 01, 2017, 10:17:22 pm wysłana przez liv »
Obecnie demokracja ma się dobrze – mniej więcej tak, jak republika rzymska w czasach Oktawiana

maziek

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 13369
  • zamiast bajek ojciec mi Lema opowiadał...
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #231 dnia: Marca 02, 2017, 10:45:38 am »
Ten art. co Q podrzucił jest całkowicie pozbawiony jakichkolwiek faktów i powinien iść do "faktów medialnych" - nie ma się co emocjonować ;) .
Człowiek całe życie próbuje nie wychodzić na większego idiotę niż nim faktycznie jest - i przeważnie to mu się nie udaje (moje, z życia).

Q

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 16036
  • Jego Induktywność
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #232 dnia: Marca 02, 2017, 11:59:18 am »
No, alleluja - na zasadzie jedna pani drugiej pani w maglu i "a kolega z wojska opowiadał"...  :)
Klasyczne nakręcanie histerii.
Ten art. co Q podrzucił jest całkowicie pozbawiony jakichkolwiek faktów i powinien iść do "faktów medialnych" - nie ma się co emocjonować ;) .

Zgoda, zdemaskowaliście mnie, czyli nie udało mi się granatu ;) wrzucić celem rozbudzenia dyskusji* (nie powiem, liczyłem, że zaserwujecie jakieś opowieści czy anegdoty - równie maglowate ;) - że nie jest tak źle, albo na odwrót zgoła), ale teraz już serio, bez podpuch, z kart na stół wyłożeniem... Przywołałeś, liv, programy gimnazjum i liceum. Wszystko w nich brzmi fajnie, ale programu podstawówki nie ma wśród wymienionych przez Ciebie nie bez kozery, bo od roku 2009, rozporządzeniem minister Hall (tak, nie chodzi mi o doraźne przykładanie PiSowi, ta pani była z PO), biologię w podstawówkach zlikwidowano, zastąpił ją cudotwór o nazwie "Przyroda":
https://pl.wikipedia.org/wiki/Przyroda_(przedmiot_szkolny)

I teraz niby w ramach obecnego reformowania, czy też odwracania dawniejszych reform (reform, moim zdaniem, niefortunnych, gimnazja się nie sprawdziły, tylko stereotypami gimbusów obrosły) będą się z tej Przyrody wycofywać, przywracając tradycyjne przedmioty. I to bym chętnie pochwalił. Tylko, że teraz mamy, znacznie poważniejszą niż medialne bicie piany, opinię Komitetu Biologii Środowiskowej i Ewolucyjnej Polskiej Akademii Nauk (sprzed ponad dwóch miesięcy), wskazującą, że w nowym programie biologii w podstawówce będzie tej ewolucji b. niewiele, a w liceum - ze względu na profilowanie - mało kto będzie się w ogóle biologii uczył (czyli: jedno naprawią, drugie popsują):
http://kbsie.pan.pl/images/dokumentyKBSiE/Stanowisko-KBSiE-o-podstawie-programowej-8.12.2016.pdf

Podsumowując: rządy się zmieniają, ale trend marginalizacji edukacji biologicznej trwa.

* Choć może i trochę udało jednak... W końcu odpisaliście... ;)

ps. Cytowany w opinii KBŚiE tekst "Nothing in Biology Makes Sense except in the Light of Evolution" Theodosiusa Dobzhansky'ego (co ciekawe żadnego Dawkinsa, ewolucjonisty teistycznego z prywatnych poglądów):
http://biologie-lernprogramme.de/daten/programme/js/homologer/daten/lit/Dobzhansky.pdf
http://www.jstor.org/stable/4444260
« Ostatnia zmiana: Marca 02, 2017, 01:04:09 pm wysłana przez Q »
"Wśród wydarzeń wszechświata nie ma ważnych i nieważnych, tylko my różnie je postrzegamy. Podział na ważne i nieważne odbywa się w naszych umysłach" - Marek Baraniecki

maziek

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 13369
  • zamiast bajek ojciec mi Lema opowiadał...
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #233 dnia: Marca 02, 2017, 01:17:39 pm »
Q, naprawdę uważam, że nie ma co się podniecać zmianami programowymi i tak dalej. Jest prawdopodobny rozpierdziosz związany z likwidacją gimnazjów i w związku z tym obniżenie przejściowe jakości nauczania. Podobno też chcą zlikwidować niezależne ocenianie (jeden jego człon padnie po likwidacji gimnazjów) i to też może obniżać jakość nauczania, bo autoocena w szkole może być zawyżana - choć z tego co opowiada małż to przy zewnętrznym ocenianiu też jest zawyżana (w znaczeniu takim, że małż pamięta czasy, kiedy za taki poziom odpowiedzi każdy by na kopach wyleciał z matury). Wpływ doktryny religijnej na nauczanie się zwiększy, bo z obserwacji wynika mi, że rzeczywiście władza się na ostro podlizuje KK a KK idzie w to jak w dym - ale KK nie ma pretensji do teorii ewolucji. Nie sądzę, żeby zaczęto nauczać kreacjonizmu. A teoria ewolucji - tu facet z zalinkowanego art. ma rację - rzeczywiście jest nauczana po macoszemu i większość uczniów po opuszczeniu szkół nie rozumie jej podstawowego mechanizmu (ale potrafią rozwiązywać krzyżówki genetyczne). Krótko mówiąc więcej szumu i wysyp pragnących iść za idee na karabiny maszynowe - tylko ani idei ani karabinów nie widać. Nawiasem takie dno, jakie zrobiono z nauczania biologii w ostatnich latach (przed PiSem) - to wtedy trzeba było iść na karabiny, a nie teraz. Albo wtenczas, kiedy zamiast zmniejszać liczebność klas korzystając z niżu demograficznego likwidowało się szkoły, bo taniej.

Ot powtykają żołnierzy wyklętych, bez analizy czy to miało sens - ale czy do tej pory analizowano porządnie cokolwiek z historii najnowszej - choćby Powstanie Warszawskie, które można analizować od 89 roku i jakoś nikt tego nie zrobił, tylko hołd się oddaje w rocznice i chwatit. A szkoły dalej będą robiły swoje.
Człowiek całe życie próbuje nie wychodzić na większego idiotę niż nim faktycznie jest - i przeważnie to mu się nie udaje (moje, z życia).

Q

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 16036
  • Jego Induktywność
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #234 dnia: Marca 02, 2017, 02:47:47 pm »
Nawiasem takie dno, jakie zrobiono z nauczania biologii w ostatnich latach (przed PiSem) - to wtedy trzeba było iść na karabiny, a nie teraz.

Toż szedłem. P. minister Hall uważam - mówiąc nawiasem - za wyjątkowego szkodnika, jeśli chodzi o edukację ścisło-przyrodniczą. Nawet mec. Giertycha (z którym było po drodze różnym osobom i obozom, bo talentów lawiracyjnych odmówić mu nie sposób) w tym zakresie - jak już wspomniałem - przebiła.

żołnierzy wyklętych, bez analizy czy to miało sens

A propos analiz czy miało... Znasz, zapewne ten - głośny ostatnio - raport CIjA (jak zwał ową służbę Gomułka) na ten temat?
https://www.cia.gov/library/readingroom/document/cia-rdp82-00457r000500200011-6
https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP82-00457R000500200011-6.pdf
« Ostatnia zmiana: Marca 08, 2017, 05:32:49 pm wysłana przez Q »
"Wśród wydarzeń wszechświata nie ma ważnych i nieważnych, tylko my różnie je postrzegamy. Podział na ważne i nieważne odbywa się w naszych umysłach" - Marek Baraniecki

liv

  • Global Moderator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 6612
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #235 dnia: Marca 02, 2017, 03:25:01 pm »
He, Onet podchwycił i powiela. U mnie na pierwszej stronie wyświetliło i po oczach walnęło.
Bicia piany ciąg dalszy. Meta będzie w GW?
http://wiadomosci.onet.pl/kraj/dr-szymon-drobniak-nauczyciele-boja-sie-uczyc-o-ewolucji/b5zgsy6
Podglądacze.
Obecnie demokracja ma się dobrze – mniej więcej tak, jak republika rzymska w czasach Oktawiana

Q

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 16036
  • Jego Induktywność
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #236 dnia: Marca 02, 2017, 03:33:57 pm »
Tu bym nie przesadzał. Te wszelkie Onety, Interie i inne WP mają od lat zwyczaj zamieszczania kopii tekstów prasowych. Od felietonów Mistrza z "TP" po różne bzdury.

A odrobina szumu wokół sprawy jednak nie zaszkodzi, medialne patrzenie na ręce, jakie pobudki by za nim nie stały, i na ile (nie)obiektywne by nie było, często pomaga jednak rządzącym podejmować rozsądniejsze decyzje ;).
« Ostatnia zmiana: Marca 02, 2017, 03:35:47 pm wysłana przez Q »
"Wśród wydarzeń wszechświata nie ma ważnych i nieważnych, tylko my różnie je postrzegamy. Podział na ważne i nieważne odbywa się w naszych umysłach" - Marek Baraniecki

Q

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 16036
  • Jego Induktywność
    • Zobacz profil
"Wśród wydarzeń wszechświata nie ma ważnych i nieważnych, tylko my różnie je postrzegamy. Podział na ważne i nieważne odbywa się w naszych umysłach" - Marek Baraniecki

Q

  • Juror
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 16036
  • Jego Induktywność
    • Zobacz profil
"Wśród wydarzeń wszechświata nie ma ważnych i nieważnych, tylko my różnie je postrzegamy. Podział na ważne i nieważne odbywa się w naszych umysłach" - Marek Baraniecki

olkapolka

  • YaBB Administrator
  • God Member
  • *****
  • Wiadomości: 6889
    • Zobacz profil
Odp: Zapaść polskiej Edukacji Narodowej
« Odpowiedź #239 dnia: Lipca 11, 2019, 12:45:51 pm »
Nie chcę oceniać reformy  - akurat dotyczy bezpośrednio - ale mam jedno pytanie...od kilku dni zewsząd słyszę, że licea pękają w szwach i nie są w stanie fizycznie pomieścić uczniów - systemy dwuzmianowe itp. Tego nie rozumiem.
Licea 4-letnie zawsze miały u siebie 4 roczniki i funkcjonowały w systemie jednozmianowym. Teraz - pomimo, że przychodzą do nich 2 roczniki - także w sumie będą się uczyć dzieciaki z czterech roczników - skąd więc problemy z fizycznym pomieszczeniem uczniów na jednej zmianie? :-\
Mężczyźni godzą się z faktami. Kobiety z niektórymi faktami nie chcą się pogodzić. Mówią dalej „nie”, nawet jeśli już nic oprócz „tak” powiedzieć nie można.
S.Lem, "Rozprawa"
Bywa odwrotnie;)