Jeśli chodzi o Łągiewkę to należy rozróżnić dwie sprawy - jedna to jest "zderzak Łągiewki" czyli mityczne urządzenie, które rzekomo odbiera (zmniejsza, niweluje) bezwładność obiektów będących w ruchu, a drugie to są realnie działające urządzenia w tzw. technologii EPAR (bariery energochłonne itede).
To pierwsze (działające) oznaczałoby podważenie całej fizyki od czasów Newtona, a konkretnie jego zasad dynamiki. Wynalazca utrzymuje, że jeśli dwa identyczne pojazdy, poruszające się z taką samą prędkością, zatrzymają się na identycznej drodze, w czasie zatrzymywania mając w każdej chwili czasu taką samą prędkość chwilową - to na pojazd wyposażony w jego zderzak działać będą w każdym momencie mniejsze przyspieszenia (a więc - biorąc pod uwagę identyczność pojazdów - mniejsze siły). Podważa to zasadę iż F=ma. O ile wiem, nigdy czegoś takiego nie wykazano doświadczalnie, a jestem przekonany, że super-Nobla dostałby ten, kto by taki efekt pokazał - tym samym po z górą 300 latach obalając empirycznie dynamikę Newtona.
Jeśli zaś chodzi o technologię EPAR jest to technologia, w której zamiast elementów odkształcalnych stosuje się układ mechaniczny (rozkręcający koło zamachowe) mający tą samą funkcję. Zadaniem każdego zderzaka jest (w stosunku do chronionego nim obiektu) zwiększenie jego drogi hamowania. Normalnie odpowiadają za to elementy sprężyste a częściej trwale odkształcalne (zamiana energii kinetycznej w ciepło). Jeśli chodzi np. o osobę w pojeździe to nie ma znaczenia jak i na co zostanie zamieniona energia kinetyczna przy zderzeniu - czy pójdzie na łamanie blach, czy na rozkręcanie kół zamachowych, czy na rozciągnięcie elastomerów w pasach bezpieczeństwa - ważne jest na jakiej drodze osoba się zatrzyma, oraz jaki jest przebieg przyspieszeń chwilowych. I drogę i przyspieszenia można optymalizować na wiele sposobów a technologia EPAR akurat do samochodów to (moim zdaniem) słabo się nadaje, bo jest czuła na kierunek zderzenia. Bardziej do pociągów czy innych sytuacji, gdzie kierunek uderzenia jest ściśle przewidywalny.